”Piratkopiering gjorde mig till spelutvecklare”

Swen Vincke på Larian Studios, utvecklarna bakom Divinity-spelen, skrev en intressant blogg om piratkopiering. Han pekar på de positiva effekterna som kan finnas i att spel piratkopieras och riskerna med att driva piratjakten för långt, samtidigt som han föreslår bra sätt att komma till rätta med problemet på ett sätt som gynnar fler.

Jag är inte helt överens med hans slutsats om att betala för speltid. Nog för att jag äger hundratals spel jag har spelat mindre än en timme, men jag skulle inte vilja sitta och känna mig pressad att spela så mycket som möjligt för att få ut något av månadskostnaden, alternativt sitta och spela ett spel jag gillar och känna att jag inte riktigt har råd att fortsätta genom att låsa upp nästa kampanj för en hundring. Det är en riktning i spelindustrin jag inte alls ser fram emot.

Men däremot, det här med piratkopering. Det är lätt att peka på horderna av tioåringar som kopierar vartenda spel och bränner ut allt från Pirate Bay och säga att de förstör spelbranschen. Jag var själv där, och jag vågar påstå att 99% av både spelskribenter och spelutvecklare också var där. När veckopengen räckte till ett spel om året plus ett till födelsedagen fanns helt enkelt inte en chans att kunna hålla sig ajour med vad som händer och bygga upp ett hälsosamt spelberoende. Däremot är jag stolt att säga att jag ändå köpte det där spelet om året, bad om det där födelsedagsspelet och slet ihop slantar så jag kunde köpa ett till. Ju äldre jag blev och ju mer pengar jag hade tillgängligt, desto mer köpte jag och desto mindre kopierade jag.

Så Swen har en poäng där. Men jag vill inte hävda att spelindustrin är den enda som kan förändra det här, genom att förändras i grunden. Jag skulle också vilja tillägga att åtminstone en del problemet ligger i den mentalitet som säger att allt borde vara gratis och att det inte finns en anledning att betala för det man vill ha, om det går att få tag på gratis. Mentaliteten hos de som har råd att köpa alla spel de vill spela men väljer att piratkopiera och lägga pengarna på annan lyxkonsumtion. De som kanske köper en Iphone men väljer att kopiera appar som kostar 20 kronor styck. Där hjälper det inte med sänkta kostnader och sänkta priser.

Och ingen kan väl ifrågasätta att priserna är sänkta, generellt, idag. Kanske inte för de nya kioskvältarna men med så mycket tokbilliga spel tillgängliga i allt från reabackar på Rusta, via konsoltjänsterna, till Steam och GOG. Att bygga upp en laglig samling av världens bästa spel har aldrig varit billigare.

En tanke kring ””Piratkopiering gjorde mig till spelutvecklare”

  1. Erik Malm

    Jag håller med dig – min filosofi har alltid varit ”köp de spel/etc. du har råd med, men skäms inte för att kopiera/låna det du ändå inte rimligen kunnat skaffa på annat sätt”. Kunde knappast ha köpt alla animeavsnitt jag sett på YouTube…. ^_^

Lämna ett svar