Recension: Red Matter 2

Jag gillar escape rooms. Hela grejen med att komma in i ett rum, och först utforska vad som behöver göras, och sedan lista ut hur i hela friden man ska göra det. Ofta är det också någon sorts retrotema, jag har besökt min beskärda del av sovjetiska bunkrar.

Red Matter 2 är ett gigantiskt escape room i en gigantisk sovjetisk bunker, men istället för en dammig lagerlokal i utkanten av Göteborg befinner jag mig på en rymdstation i yttre kanten av solsystemet, vilket är nog så mycket mer spännande. Överallt dräller det av låtsas-rysk propaganda, även om det korrupta imperiet i det här fallet är fiktivt. Jag spelade aldrig föregångaren, men den röda materian verkar ha orsakat ordentliga problem som måste utredas, samtidigt som en hel politisk intrig utspelar sig.

Det hela påminner lite om Eden Tomorrow som jag spelade på Playstation VR, men det är förstås mycket snyggare och framför allt gör den förbättrade spelkontrollen att det fungerar mycket bättre. Istället för att direkt lyfta saker håller du i handtag, som av en händelse matcher dina Sense-kontroller och ger dig ännu bättre inlevelse, men också går att byta ut till olika funktioner. Det är till stor del ett pusselspel, förutom enstaka inslag av laser tag (för att fortsätta på upplevelsecenterkänslan). Trots att det enbart rör sig om enkla och ganska dumma drönare att skjuta på är det ändå väldigt intensivt, och som vanligt är skjutande i VR betydligt mer involverat än i 2D. Det finns en del typiska escape room-inslag där man ska hitta koder för att knappa in på terminaler, men ofta är det också mer praktiska lösningar. Ibland krånglar jag till det helt i onödan när lösningen bara är logisk. Det är dock lite komiskt att spelutvecklingen inte har gått längre än att vi fortfarande löser pussel genom att spela Pipe Mania.

Fortfarande lyser Half-Life: Alyx med sin frånvaro på Playstation VR 2. Det här kan inte matcha det spelets briljans, men det är det å andra sidan få som kan. Men mycket av samma genuina och smarta spelkänsla finns där, och det är ett matigt äventyr som håller nästan lika länge. Det är grymt snyggt och utnyttjar foveated rendering för att hålla en extremt hög skärpa överallt där du tittar. Utvecklarna har varit smarta och byggt en handling som passar VR, och oftast är det polerat förutom enstaka gånger då handkontrollerna fastnar i omgivningen. Jag uppskattar också att vi slipper de typiska skräckinslagen som annars brukar dyka upp varje gång man kombinerar nyckelorden ”VR” och ”sci-fi”. Det är kusligt, men lagom för mitt blodtryck. På det hela taget är Red Matter 2 ett fenomenalt spel som bör testas!