Så överlever du Demon’s Souls

Jag spelade först Demon’s Souls strax innan den svenska premiären. Då hade jag till slut fallit för grupptrycket och importerat den amerikanska versionen, för det verkade vara något alldeles särskilt. Då förstod jag inte mycket av spelmekaniken och tillbringade större delen av min tid som klumpig riddare som tjockrullade mig in i diverse faror. Jag gillade det, men förstod det inte. Jag klarade väl ett par bossar och kikade på några banor innan jag gav upp.

Det andra försöket var relativt nyligen, efter att ha klarat Dark Souls. Jag tänkte göra om samma bravad och gjorde mig en magiker, startklass Royal, som börjar beväpnad med riktigt effektiv magi. Jag fokuserade sedan på att trimma upp magin ordentligt och det gick bättre. Jag krossade mig rätt snabbt ikapp det jag hade gjort första gången och tog några bossar till, men sen tog det stopp igen. Särskilt 4-2 blev besvärlig då jag fokuserade för mycket på att göra skada. Eftersom jag var van att spränga ner allt med magi hade jag inget bra skydd mot gubbarna i kåpor, och räckvidden var begränsad för att kunna låsa siktet. Så det rann ut i sanden.

Det tredje försöket påbörjades i jul. Nu skulle det banne mig ske. Jag gjorde om min första figur, och passade dessutom på att fixa till ansiktet som blev bedrövligt den gången. Jag ville fortfarande göra en närstridsfigur med Claymore, men såg till att ha ett stabilt avståndsalternativ i form av en Compound Short Bow. Jag gjorde också en ordentlig plan för utveckling av vapen, där jag fokuserade på att förbättra mitt svärd helt utifrån styrka.

Det absolut viktigaste i Demon’s Souls är rörlighet, helt klart. Jag började som barbar och länge sprang jag runt helt utan rustning, för att spara så mycket stamina som möjligt och ändå (efter den första banan) kunna bära både Purple Flame Shield och Claymore. Sen satsade jag mest på att få styrkan upp till 30 någonstans innan jag satade på Vitality, Endurance och sen lite Luck för att underlätta farmandet av material och att ha det lite lättare i Valley of Defilement.

Om du inte har klarat Demon’s Souls tänkte jag bjuda på lite tips, värld för värld. Generella tips bara: se till att ha ett avståndsvapen, annars blir många ställen frustrerande. Utforska som spöke med Cling Ring och bli bara människa igen om du vet att du klarar dig till bossen och vill ha hjälp. Det är bäst att ta livet av sig i Nexus, om du dör i människoform på en bana går den mot Black Tendency vilket gör allt svårare. Använd för guds skull en sköld om du inte är extremt självsäker. Dumpa alla shards hos Stockpile Thomas, smederna kan använda dem ändå.

Bana 1-1 innehåller många livsnödvändiga föremål som Thief Ring (svårare för fiender och värdefulla salamandrar att se dig) och Cling Ring (låter dig ha 75% energi som spöke istället för 50%). De måste absolut plockas upp. När man öppnar den första genvägen finns också möjlighet att skaffa en uppsättning slitna kläder som dock är extremt användbara i Valley of Defilement längre fram. Man kan locka iväg den röda draken från sitt näste för att kunna plocka på sig Purple Flame Shield redan nu, om man är snabb. Bossen tar mycket skada av eld, så lite Turpentine är praktiskt innan man har kunnat levla upp. På bana 1-2 gäller det främst att undvika draken, så locka fram honom och spring sedan direkt efter när han har svept förbi. Lite senare kan du skaffa dig runt 100 pilar och skjuta på honom från tornen när han sveper förbi. På bossen ska man först döda alla bågskyttar och sedan hugga honom i hälarna tills han faller så man når huvudet.

Bana 1-3 kan du inte nå förrän du har klarat någon av slutbossarna i någon av världarna, jag tog den i värld 2 först. 1-3 är relativt rättfram med massvis av soldater som går att pricka på avstånd med pilbåge. På bossen kan man få hjälp om man har gått tillbaka till fängelset i 1-2 och befriat Biorr. Vill du ha magi, ta nyckeln från vakten i fängelset och ta på dig en hatt så blir du insläppt i tornet där Yuria sitter fången, prata dock inte med henne med hatten på. 1-4 är praktiskt taget bara en bossfajt med False King som är snabb och stark men går ganska bra att undvika.

Bana 2-1 är viktig att klara rätt tidigt då den öppnar upp en bättre smedja nära ingången. Man kan handla tidiga uppgraderingsmaterial av handlaren alldeles utanför. Det är en ganska lång färd genom smälteriet men innan slutet finns en genväg med en hiss tillbaka till början (och smedjan). Purple Flame Shield är bra mot eldkastande fiender. Bana 2-2 kan vara jobbig, men pilbåge hjälper ordentligt, särskilt mot Rockworms (skjut mot huvudet). Vid bossen (Flamelurker) är det väl värt att kalla på en annan spelare. Bana 2-3 är rejält kort och en bossfajt i sig. Rör dig vidare när bossen tittar bort (gula ögon), göm dig när han ser dig (röda ögon) och ta dig till ballistorna för att göra skada. Den största och lättaste bossen i spelet.

Bana 4-1 är värd att ta tidigt, här finns ett riktigt bra svärd, den användbara Regeneration Ring och mycket annat. Blockera de rullande skeletten och försök attackera dem i ryggen. Ha för guds skull en pilbåge så du kan rensa bort de flygande mantorna. Bana 4-2 kan vara riktigt läskig, men skjut gubbarna i kåpor på avstånd och rulla mot de lila spökena när de försöker skjuta laser på dig. Bossen är superenkel om man håller sig still, inte bär stövlar och skjuter honom när han går iväg (han är blind och går på hörsel). Bana 4-3 är också en bossfajt som kräver avståndsvapen, jaga ner småmantorna och skjut på den stora efter att ha undvikit hans attack.

Har du uppgraderat Luck, skaffat Poison Resistance Ring och har delar av kläderna från 1-1 är inte bana 5-1 och 5-2 så svåra. Det gäller mest att ta det försiktigt, skjuta saker man når på avstånd (särskilt musselfienderna nere i träsket) och använda Royal Lotus när man blir förgiftad. Båda bossarna går att meja ner med pilar om man gör tillräckligt med skada. På bana 5-3 kan man gå iväg på höger sida och finta bossens livvakt att springa tillbaka en bit. Sedan kan man ställa sig framför honom och skjuta ner bossen rätt enkelt.

Värld 3 tog jag sist, och då var den överkomlig. Det gäller att utforska alla vrår i fängelset och hitta nycklar som leder vidare. Vakterna har rätt elak magi men det går att gömma sig runt hörn och vänta på att de kommer fram. Framför pilskjutartornet ligger en viktig nyckel, ta den och hoppa bakåt för att komma vidare. Bossen delar upp sig i delar, men man kan kika på hennes medhjälpare som vänder sig mot den rätta. Gå inte på golvet nära henne. På bana 3-2 kan man locka till sig gargoyler en och en. Om du befriar Yurt, leta rätt på honom i Nexus sen och döda honom, annars kommer han att börja avrätta viktiga NPC:ar där. Bossen Maneater är två arga, snabba fiender på en ganska smal avsats, men gör du den här banan sist (som jag gjorde) är det relativt enkelt att hinna döda den första innan den andra blandar sig i. Bana 3-3 slutligen är en speciell PVP-boss där en annan spelare kallas in för att slåss mot dig. Det kan vara allt från superenkelt till omöjligt beroende på. Spelar du offline får du en standardmotståndare.

Efter allt det här väntar bara den superenkla slutbossen och två valmöjligheter som leder till två olika slut. Sen börjar det om, på NG+…

Efter att äntligen ha klarat det här spelet gillar jag det ordentligt, även om jag fortfarande föredrar Dark Souls. Världen är ofta mer genomtänkt här, och det kryllar av fiender. Men det är sämre variation på vapen, och det är onekligen rätt trasigt så fort man lär sig att uppgradera sina vapen och blir självförsörjande på att köpa pilar hela tiden. Till skillnad från Dark Souls kan man lätt ha 70 Full Moon Grass och bara stjälpa i sig dem för varje träff man tar av en boss. Det är nästan en omvänd svårighetsskala där början är överlägset jobbigast, medan Dark Souls blir svårare allt eftersom (med två rejäla toppar på Belfry Gargoyles och Capra Demon). Men efter att ha valt det dåliga slutet är jag väldigt sugen på att bara springa igenom det en gång till. Nu vet jag vad som väntar och nu är jag inte längre rädd för spelet. Och då är halva striden definitivt redan vunnen.

Och behöver du mer tips finns en extremt användbar wiki

En tanke kring ”Så överlever du Demon’s Souls

  1. J_O_G

    Tänkte fylla på med två till tips.

    Efter att ha besegrat bossen i 1-2, ge själen han lämnar efter sig (Iron Demon’s souls) till Freke (efter att ha befriat honom i 3-1). På så sätt kan man byta till sig magin Warding som är ovärderlig för närstridskaraktärer. Den minskar skadan man tar av fienders attacker enormt mycket. Tack vare denna magi vågade jag gå man mot man med bossarna i stället för att bara fega med distansattacker.

    Dragon Straight Sword som man kan hitta i 5-2 är ett grymt vapen. Om du uppgraderar den fullt kan det enkelt ta dig igenom hela spelet.

    Dessa två saker tog mig igenom spelet.

Lämna ett svar