Shoot’em up-sommar: Ketsui

Länge var det ett elände att vara ett fan av klassiska shoot’em ups. Spelen tenderade att enbart släppas i Japan, förutom om de någon enstaka gång råkade hamna på en budgetutgivare och direkt i en reaback någonstans, vilket förstås aldrig hände de riktigt bra spelen. Men numera går det att komma över väldigt många klassiska shoot’em ups till väldigt rimliga priser. Jag har utgått från topplistan på Shmups Forum för att få en överblick över vad som bör prioriteras, och kommer att lista placeringarna som jag har testat.

Ketsui är nästan lika högt rankat som Battle Garegga, och Caves högsta. Och det är inte illa, med tanke på att Cave har gjort fem av de tio högst rankade spelen. Det släpptes en gång i tiden till Playstation 3 och Xbox 360, men numera är det snäppet enklare att köpa det via den amerikanska eller japanska Playstation Store.

På ett sätt känns det som Caves motsvarighet till Battle Garegga, och det säger väl en del om det spelet att det här släpptes sju år senare. Även här handlar det om relativ realism, med krig i en nära framtid. Det har inte det andra spelets smarta svårighetsgrad, men samma upplägg med smådrönare som går att placera i olika formationer. Annars är det ett klockrent exempel på Caves shoot’em ups, med ohyggliga mängder av fiender och skott, som tack vare en pytteliten träffyta ändå blir genomträngliga. När jag spelar det här inser jag varför Caves spel är mina favoriter överlag. Det känns helt enkelt extremt tillfredsställande att söka efter de där mönstren i skottväggarna och försöka placera sig rätt med små justeringar i sidled.

Precis som Battle Garegga är det här också en extremt välgjord och påkostad konvertering av M2 i ShotTriggers-serien, och det har alla inställningar du kan tänka dig och lite till. Det gör att priset känns fullt rimligt. Även här hade det underlättat att enkelt kunna köpa det i Europa, men Ketsui är ett fantastiskt shoot’em up och värt den extra mödan.