Utvecklarnas första stapplande steg: 1979-1982

Efter Pong var Taitos Space Invaders (1978) den stora megasuccén, som kopierades friskt av andra wannabe-utvecklare… till exempel ett litet företag vid namn Nintendo.

SNK:
Ozma Wars (1979)
Spelet byggde på samma hårdvara som Space Invaders, men det var inte lika uppenbart klonat från Taitos spel. Ett av de första spelen som har en energimätare.

Nintendo:
Space Fever (1979)
Det är lite oklart exakt vilket som var Nintendos första digitala spel. De hade tidigare pysslat med leksaker och underhållningsmaskiner, efter ett varv i kärlekshotell- och taxibranschen, men de hoppade på Space Invaders-vågen som alla andra och lanserade sin egen klon. Det är lite komiskt att Nintendo, som är berömda för sitt egensinne och originalitet, började som en ren ripoff. Det var inte förrän året därefter som Shigeru Miyamoto började sin karriär…

Activision:
Dragster (1980)
Activision var den första tredjepartsutvecklaren, då de gjorde spel till Ataris konsoler. 1980 släppte de en rad spel inklusive Boxing, Skiing, Fishing Derby och Dragster:

Tecmo:
Pleiads (1981)
Som Tehkan, innan de bytte namn till Tecmo, släppte Dead or Alive-utvecklarna den här varianten på Space Invaders-temat. Det får dock sägas att de gjorde ett betydligt mer grafiskt intressant spel än det då tre år gamla originalet.

Koei:
Night Life (1982)
Tecmos samarbetspartner är mest känd för historisk strategi och beat’em ups, men deras första titel är en pikant historia som heter Night Life. Det är ett sexspel med inslag av undervisning, men teknikens begränsningar gör att det är måttligt upphetsande. Här är ett spel som Koei troligen inte vill kännas vid idag.
koei_nightlife
Subtil rubrik på den…

Lämna ett svar