Ett portabelt Paint – som vi har väntat

Lite från ingenstans släppte Sony en ny gratisapp till Vita: Paint Park. Och det låter ju förstås lite roligt. Med en så stor och känslig skärm finns ju potential för riktigt bra portabelt skissande. Men ack.

Vad vi fick är knappast ett portabelt Photoshop om någon hade väntat sig det, även om det faktiskt går att redigera (läs: kladda mustacher på) tagna bilder eller screenshots. Faktum är att vi inte ens fick ett portabelt Microsoft Paint, utan snarare ett Draw Something fast med ännu mindre spelmoment, som om det ens vore möjligt. Konceptet med Paint Park är att man ska kunna rita bilder tillsammans, men detta är enbart en ad-hoc-funktion och inget som går att köra över nätet. Och låt mig bara konstatera att de tillfällen då tre konstnärligt lagda spelare samlas med varsin Vita och bestämmer sig för att rita istället för att spela ett spel är praktiskt taget obefintliga.

Så jag ignorerar det och ser vad för verktyg som finns att erbjuda, och det är inte många. I praktiken handlar det om fyra storlekar på penna och tolv förutbestämda färger. TOLV! Till och med Paint på Windows 3.11 hade åtminstone 16 färger (om än ingen vettig hudfärg). När man ritar finns det ett förstoringsglas som zoomar in på vad du gör på en ledig yta på skärmen, vilket är essentiellt eftersom det annars inte skulle gå att se vad fingret pekar på. Men man har fortfarande problemet att det inte finns någon sorts indikator på vart under cirka en kvadratcentimeter pekfinger som strecket kommer att börja. Att sudda genom att använda vänsterknappen på D-paden är väldigt användbart.

Jag ifrågasätter inte att det finns folk som kan skapa mästerverk även med det här simpla verktyget, precis som att det går att rita helt vansinniga saker med musen i Paint. Men på det hela taget är det här en komplett meningslös produkt som inte ens prickar in mig som målgrupp, jag som möjligen i teorin hade kunnat gilla det här. Det är gratis, men vem i hela världen har användning för det här?

Som slutkläm kan nämnas att jag inte hittar något sätt att exportera bilder. Allt man ritar sparas i ett arkiv, men så fort bilderna är klara komprimeras de till ganska hårt mosade JPG-bilder i 960×544 pixlar och allt rött får uppenbara komprimeringsartefakter. För att få ut bilderna fick jag använda Vitans screenshotverktyg vilket skapar ytterligare ett komprimeringssteg. Lägg sedan till en ny sparning i Paint Shop Pro och så WordPress egna komprimering på det så är slutresultatet inte särskilt attraktivt.

4 tankar kring ”Ett portabelt Paint – som vi har väntat

  1. Pingback: Colors 3D är 3DS:ens killer-app | The Bearded Nerd

  2. Jim Svanberg

    Jo det finns fem stycken lager (som är indelade med ett visst mellanrum så att man kan få till en fräsig 3D effekt om man vill det.) Men självklart kan man ju måla på lagren och bara stänga av 3D’n på maskinen ändå. Det går åxå att kopiera fram och tillbaka från lager mm. Det enda jag saknar är pressure sensitivity som det första Colors hade på vanliga DS’en. Men nu går det att reglera opaciteten med styrkorset när man målar istället.

    Om man kolla in galleriet på http://colorslive.com/ Kan man ju ändå inte se 3D’n. Men det går att spana in galleriet direkt från Colors om man vill se 3D’n. =)

  3. Jim Svanberg

    Jag kan rekommendera Colors 3D till 3DS’en istället. Förvisso kostar det (tror det var 60kr) men det spelar ingen roll. Det är simpelt utan att vara handikappat och när man väl vant sig vid gränssnittet (vilket går ganska fort) är det inte dumt alls, även om man struntar i att använda lagerfunktionen för 3D. =3

Lämna ett svar