Mycket lovande karaktärsbyggande

Jag erkänner, en stor del av anledningen till att jag spelade Soul Calibur III, IV och Broken Destiny var karaktärsbyggarverktyget. Kanske blev det till och med på bekostnad av de riktiga figurerna. Men chansen att sätta ihop detaljerade, välanimerade versioner av mina gamla favoritfigurer i ett allmänt välgjort vapenfightingspel var omöjlig att ignorera. Och även om man helt och hållet ignorerar verktyget så låter det ju också Namco snabbt sätta ihop statister för att fylla ut handlingen lite mer, och låta en massa bakgrundsansikten dyka upp som motståndare.

Soul Calibur V kommer förstås att ha samma verktyg, men den här gången är det nog bättre än någonsin. I grunden är det samma grej – välj en figur och lasta den full med blandad utrustning, välj ett vapen och skriv ett namn, klart. Men valmöjligheterna är ordentligt förbättrade. Framför allt kan man numera ändra storlek på figuren och även kroppsform. Inte bara från tanig till muskulös utan individuellt på olika kroppsdelar. Sen finns det fler ansiktsval, något som var den absolut största bristen förut. Det går också att ha olika ärr och ansiktsmålningar. Ärr, tatueringar och andra detaljer går också att placera helt fritt över hela figuren. Även utrustningen kan smyckas med dekaler och olika tryck i flera lager. Rösten är numera gjord för olika arketyper och kan dessutom moduleras om man ska låta demonisk eller inuti en rustning. Och en riktigt stor nyhet är grundläggande former såsom kuber, cylindrar eller horn, som kan färgas och placeras fritt. Det hela avslutas med kamerafunktionen från Broken Destiny för att spara en lämplig valskärmsbild som gör figuren rättvisa.

Finns det någon nackdel så är det väl att jag kommer att få ägna timtals åt det här innan jag ens kan börja spela…

Lämna ett svar