Microsofts konferens på E3 2013

Hmmm. Jag tror inte att de sålde mig på Xbox One. Jag behöver se mer av spelen för att verkligen känna att jag måste ha en. Med det sagt fanns det faktiskt en hel del att glädjas åt på Microsofts konferens. De visade mycket riktigt 99% spel, med bara en spelrelaterad del i mitten där det visade sig att de har precis samma förmåga som Sony att redigera film och streama direkt. Microsoft jobbar med Twitch, vilket förmodligen är anledningen till att den största strömningstjänsten inte nämndes av Sony, som istället kör med Uplay.

Tvärt emot vad jag trodde visades ett par Xbox 360-spel, men det var ett väldigt pliktskyldigt uppträdande. World of Tanks kommer, vilket säkert lockar de som redan gillar det, och publiken är given för Xbox 360. Max: The Curse of Brotherhood visste vi mer eller mindre att det redan var på väg, och Dark Souls II var också bekräftat redan. Trevligt att se mer av det senare i alla fall.

Men huvudfokus låg förstås på Xbox One. Microsoft valde att öppna med en lång demonstration av Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Det var verkligen open world, med ordentliga vibbar av Red Dead Redemption (eller Red Dead Revolver Ocelot som jag tänker kalla det). Snake (Big Boss) är i Afghanistan tillsammans med Ocelot för att rädda Miller. Hal Emmerichs pappa har en roll. Jag räknar med fullständig Metal Gear-fanorgasm, om man är ett fan. Spelet var dock tydligt från nuvarande generation rent grafiskt, och det kändes därför lite märkligt att öppna med en HD-version.. Inget sades heller om att det enbart kommer till Xbox One, så jag räknar med en Playstation 3-version.

Ryse: Son of Rome var relativt snyggt men ointressant. Det bjöd på extrem inzoomning, massvis av action, tonvis med QTE-strider som verkligen sabbade rytmen, och kändes på det hela taget som Call of Duty: Ancient Warfare. Ett spel som en gång i tiden verkade vara räddningen för Kinect är nu ett dussinspel fast med svärd istället för maskingevär.

Det tredje spelet var en oväntad återupplivning, och därmed prickade jag in åtminstone tre av mina förutsägelser. Killer Instinct kommer tillbaka, och såg ut att erbjuda samma gameplay som förut. Jago, Glacius och Sabrewulf återvänder, men… animationen var verkligen urusel. Tempot i Killer Instinct gör det svårt att bjuda på riktigt finlir, men det såg nästan trasigt ut. I övrigt, kul att det är tillbaka. Det lär jag spela.

killerinstinct

Den stora betrayalton var att Insomniac, som tidigare varit Playstation-exklusiva, nu har ett Xbox-lir på gång. Sunset Overdrive påminner lite om Crackdown, med en färgglad, pastellfärgad open world där massvis av spelare kan använda märkliga vapen för att spränga zombier i småbitar. Det bjöd också på parkour och skön design, och det märks att Ratchet-skaparna ligger bakom detta.

Forza 5 hade vi redan sett, och det var fortfarande nästan enbart Prag-banan som visades. Imponerande detaljrikedom dock, jag hann läsa adressen Stare Mesto, Praha, på en skylt, vilket är gamla staden i Prag. Utvecklarna hade också dragit dit McLarens splitternya superduperexklusiva monsterbil McLaren P1 för att hissa upp den på scenen, för att visa att bilen finns med i spelet. Spektakulärt i alla fall.

Sen blev det en märklig kontrast. Minecraft kommer att släppas i en särskild version till Xbox One. Fortfarande superblockigt, förmodligen fortfarande genialt. Men inte så next gen. Dock mycket open world.

Åter till förra visningen, och Quantum Break. Nu fick vi konceptet förklarat – genom ett experiment har självaste tiden fått frispel och stannar ibland till, men huvudpersonen kan röra sig fritt och påverka saker omkring sig. Det är ruggigt snyggt, men (komiskt nog) troligen väldigt linjärt. Lovande dock, även om jag aldrig fastnat för Remedys spel.

Ännu ett indiespel var D4, som inte har något att göra med D2. Det verkar vara ett äventyrsspel, utvecklat av Svery65, och eftersom min stream kraschade då kunde jag inte kolla exakt hur det fungerade. Kinect-styrning verkar det i alla fall ha.

Project Spark var ett mycket lovande spel, som verkar knycka massor av idéer från Media Molecule och göra dem mer avancerade. På et Popolous-liknande sätt byggdes en värld upp och befolkades. Allt i spelet kommer att kunna styras av script, som andra spelare kan skapa och dela med sig av. Om du gör ett script som förvandlar ett föremål till en kämpe så kan det appliceras på vad som helst. Liknande idéer har funnits, men det var imponerande på ett lite Lionhead-aktigt sätt. Peter Molyneux är antingen avundsjuk eller nickar nöjt. Det mest uppenbart Little Big Planet-inspirerade är dock att motorn är flexibel nog för att skapa allt från racing till Space Invaders-kloner. Som det banbrytande spelet men även i full 3D alltså. Lite open world.

Crimson Dragon är ett nytt spel från utvecklaren av Panzer Dragoon, och det är mycket riktigt en ren klon. Den serien lär dock Sega aldrig ta upp igen, så det är kul att se det igen. Ännu ett spel jag kommer att vilja spela. Tyvärr saknade demonstrationen ljud.

De döda återvänder i Dead Rising 3, som nu är helt open world och har klara Walking Dead-vibbar. Man kommer att kunna kombinera vapen och skapa egna sätt att ha sönder zombier på, men hela zombiegrejen är oftast inget för mig.

Även CD Projekt Red stövlade in med en trailer på The Witcher 3. Hyfsat imponerande, Gerelt har en fjantig dräkt, sjöjungfrur har numera bikini (åtminstone när man visar spelet för en världspublik live). Skulle tro att åtminstone det sista förändras i det färdiga spelet. Även The Witcher blir väldigt open world.

När DICE dök upp på scenen slog mitt hjärta ett extra slag, men det visade sig snart att det här skulle handla om Battlefield 4. Som har plockat mer inspiration från Call of Duty (60 fps, stridspittar som skriker en i ansiktet, jättekomplexa scener) men är helt ointressant för mig. Bunta ihop med Ghosts och Killzone och sänk det i havet tillsammans med det där hangarfartyget, tack.

Ytterligare ett indiespel blev det, det grafiskt läckra Below av teamet bakom Swords & Sworcery till Iphone. Det ska bli en ”roguelike”, alltså grottutforskning, prylhittning och ond, bråd död. Dark Souls 2D, typ.

Man nämnde även att Microsoft har fem nya studior som jobbar med kommande spel. Vi fick en glimt av ett agentspel av Black Tusk, men inget mer.

En kryptisk öppning visade sig vara en rejäl teaser för nästa Halo-spel. Master Chief gör en Journey-cosplay innan han träffar megastort mekaniskt monster. 60 fps även där, och lanseras under 2014.

Det sista spelet som visades var Respawns nya. Titanfall blir som tidigare avslöjat exklusivt till Xbox 360, Xbox One och PC, och ser mäktigt ut. Det är återigen en massa springande och skjutande, men det har parkour, mechas och superhopp, och är därmed coolare än allt vad Battlefield och Call of Duty heter.

Titanfall var egentligen slutklämmen, men innan dess fick vi även veta det som alla vill veta: pris och tid. Xbox One lanseras i november och kommer att kosta 499 euro. Det var mer än många hade hoppats på och mer än vad Playstation 4 väntas kosta. Å andra sidan var det en solid föreställning med många bra spel, även om jag som sagt inte var riktigt övertygad än.

Fick jag vad jag ville se? Är Project Spark spelet som omdefinierar vårt sätt att se på spel? Inte riktigt. Det är trots allt Little Big Planet + From Dust, även om det är imponerande i sig. Det var väldigt mycket open world, en hel del parkour och massvis av QTE- eller övriga kommandoprompter. Det var inte heller några renodlade megatons i mitt tycke. Det var dock milshögt över Microsofts tidigare konferens (och det mesta de har gjort på E3 på fem år), så matchen är knappast avgjord. Bring it on, Sony!

Mest lovande nya från Microsoft:
Project Spark
Crimson Dragon
Below
Titanfall
Sunset Overdrive

Lämna ett svar