Tankar kring Transmogrifiering

Jag har funderat lite mer på den mystiska ”Transmogrifier”-figuren som Blizzard visade upp. Många teorier har förts fram om vad han (hon, den… har ethereals ens några genus?) är till för. En del tror att den kommer att vara till för att byta utseende på föremål, en del tror att det har att göra med nya modeller för de spelbara raserna och en del tror att det bara handlar om ett byte av färg.

Om jag ska spekulera utifrån vad jag hoppas på och vad som vore rimligast att göra, så tror jag inte på det andra alternativet. Om de nya modellerna för raserna är på väg nu så hoppas jag verkligen att det är en engångsförändring, och det vore märkligt att ha en NPC bara för det. Helst skulle jag också vilja att det inte alls går att byta tillbaka till gamla modeller. Det finns förstås alltid folk som är besatta av sitt nuvarande utseende och skulle hota att sluta spela, men so what? Det fanns folk som skrek i förtvivlan över att deras Thunderfury helt plötsligt var värdelös tre nivåer in i Burning Crusade och att Blizzard minsann måste åtgärda det här problemet innan alla skulle säga upp sin prenumeration. Om det går att köra två varianter av varje modell innebär det att det inte går att göra några nya förbättrade utrustningsdelar eftersom de måste fungera med de gamla också, vilket blir dubbelt så mycket jobb.

Av samma anledning tror jag inte på att byta färg heller. Det kan låta som en enkel grej men för att det ska vara någon sorts poäng med det måste det finnas åtminstone sex-sju färger (svart, vitt, rött, blått, gult, grönt och förmodligen orange och lila också) att välja mellan. Väldigt många föremål är bara gjorda i en färg. Det har att göra med tekniken. World of Warcraft är tekniskt väldigt enkelt, och föremål består av en modell, en textur och möjligen någon specialeffekt utanpå. Att byta färg innebär att varje textur måste ha ett inbyggt filter som byter ut färgtoner och inte ljusstyrka. Den tekniken finns inte och det är inget de kommer att stoppa in i en patch mitt i expansionen, om ens i spelet överhuvudtaget. För mycket jobb, helt enkelt. Det enda sättet att göra det med WoW-motorn är att rita om texturerna. Jag skulle tro att de flesta texturer redan är sparade med lager i Blizzards datorer och då är det snabbt gjort, men det krävs ändå en del slit, särskilt för äldre föremål som aldrig ritades i alla färger. Ännu ett slag mot den här teorin: med minst sex gånger fler tänkbara texturer att ladda in i en given scen kan det börja kräva mycket mer minne, och spelet är redan segt på befolkningstäta platser. Om spelet skulle behöva ladda in sex varianter av varje tier-rustning bara för att de sex krigarna i auktionshuset råkar ha olika smak, så skulle du hinna laga både middag och kvällsfika innan du kunde börja spela. Och slutligen är ju färg en av de få skillnaderna mellan olika föremål numera. Varje enskild modell förekommer i flera olika färger genom expansionen. Skulle man kunna byta hejvilt där vore den distinktionen meningslös.

Nej, det som kräver minst jobb och ger mest effekt är att kunna byta ut utseendet på sin utrustning. Och för att inte alla ska springa runt i samma grejer finns det högst troligt en begränsning: att du måste äga båda föremålen. Då blir det fortfarande en del status i att ha fått tag på prylar, men vi slipper våndas över att välja bättre stats över bättre utseende. Dessutom, och det är en viktig sak för Blizzard, vore det lätt att genomföra. Det finns redan kod som säger att ett föremål ska se ut som något annat, till exempel kan din hjälm (och huvud) ersättas av en parasitgrej i Vashj’ir. Koden finns alltså redan på plats, det behövs bara en databas som håller koll på vilka saker du har bytt utseende på. Resultatet blir att en massa spelare helt plötsligt lägger en massa tid på att samla på sig nya och gamla grejer, tid som de annars skulle ha lagt på att stå i Stormwind och gnälla på att de inte har något att göra, eller på att säga upp spelet och göra något annat. En massa ”nytt” innehåll nästan helt utan arbetsinsats. Det måste ju ändå vara optimalt.

Jag tror inte heller som vissa att det kommer att innebära att alla ser likadana ut, man måste ju ändå välja ut och leta rätt på det man vill ha. Men alla har sina favoriter. Vi kommer visserligen att få en himla massa paladiner i T2 men det är nästan enbart positivt. Men någon som gillar att fiska kommer att sätta ihop en fiskarutstyrsel som han använder även i räder, någon kommer att slåss i bröllopsklänning, någon kommer att gå runt i helsvart rustning och värstingsvärd, och så vidare. Det kommer att bli som att spela Soul Calibur IV online. En del kommer att se hemska ut men andra kommer att imponera med coola kreationer. Det kommer fortfarande att vara folk som faktiskt har på sig det som de faktiskt har, för att visa upp att de har det senaste, så det är inga problem. Blizzard kommer att behöva anstränga sig ytterligare på att överträffa sig själva och motivera folk att byta utseende. Lösningen på problemet med PVP är att helt enkelt stänga av funktionen i Battlegrounds och arenor. Och en sista viktig fördel: helt plötsligt går det att avgöra hur seriös en spelare är inte bara genom hans namn utan också på hur han är klädd.

Lämna ett svar