Jag avslöjar (kanske) nästa World of Warcraft-expansion

Nu är Cataclysm genomspelat för många och väntan på nästa expansion har redan börjat, medan man nöter vidare i PVP-zoner, räder, professions eller kanske ännu en ny alt att leka med. Den stora frågan är ju förstås nu: vad i hela friden ska Blizzard hitta på härnäst?

Jag tror att nästa del kommer att vara lite mer avslappnad. Det är svårt att hela tiden vräka på med fetare och fetare, mer och mer episka grejer. Världen har gått under, hur mycket värre kan det bli, liksom? Därför skulle det passa utmärkt med lite semester och vad är då lämpligare än att utforska övärldarna mellan Kalimdor och Eastern Kingdoms? Som synes med Tol Barad och Vashj’ir är det inga som helst problem att slänga in nya öar och dessutom finns det massvis av ställen som fortfarande saknas på kartan.

Överhuvudtaget finns det massor av spännande grejs i South Seas. Piraternas hemplats Plunder Isle, trollens ursprungsland Zandalar, Broken Isles där en massa nagas håller till. Man kan också lägga till Kul Tiras utanför Wetlands, som skulle kunna vara en viktig politisk fiende till Horden och möjligen även Alliansen. Det skulle också gå att återanvända de övergivna öarna Kezan och Lost Isles som reguljära zoner efter att goblins har lämnat dem. Särskilt Kezan och Undermine har ju enorm potential för berättande. Med en massa resande på menyn skulle det också gå att införa hel- eller halvautomatiska båtresor, förstås med en hel rad olika skepp för att antingen ta sig fram snabbt, för att umgås socialt eller till och med PVP.

En spännande nyhet vore förstås Pandaria, om bara Blizzard vågar stoppa in dem. Med tanke på att de redan får ändra i en massa för att Kina ska tillåta spelet tycker jag att det inte borde vara ett hinder. Gör pandaren bruna och kalla dem något annat i Kina, problemet löst. Men jag tror inte alls att de dyker upp i nästa expansion utan snarare nästnästa. Vid det laget, om ytterligare fyra år, börjar nog World of Warcraft vara gammalt och ett sådant drag skulle tveklöst locka massor av fans. Nej, nästa expansion är det dags för en ny klass igen, och jag har funderat ut vad det kan vara.

Med resande, pirater och övärldar som tema har jag ett förslag till ny ”hjälteklass”. Helt enkelt Merchant. Den skulle i huvudsak vara tänkt som alt-klass. Istället för att det står en massa blandade krigare, magiker och paladiner i städerna skulle det passa bättre att man låter sin Merchant sköta handel och övrigt. Särskilda bonusar skulle vara bättre priser och tillgång till unika affärer, samt kanske bättre banksystem eller rentav möjligheten att öppna egna affärer. Det vore inte heller helt omöjligt att ge dem tre Professions.

I strid skulle en Merchant vara lite svagare än övriga klasser och inte i huvudsak tänkt för PVP, men ändå kunna klara sig hyfsat. Nu när det går att levla helt och hållet genom att använda samlings-Professions vore det inte otänkbart med en klass som även får erfarenhet av tillverknings-Professions eller kanske av att sälja saker. Då kan man, om man vill, helt tillbringa sin tid i städerna. Likt Death Knights skulle det ju ändå krävas en figur på högre nivå för att ge tillgång till en Merchant så spelare kommer ändå att behöva spela spelet ”som vanligt”.

Merchant måste trots det vara en komplett klass med tre inriktningar. Då föreslår jag följande specialiseringar: Trading, som har tillgång till en eller flera livvakter som sköter själva fajtandet medan man själv helar och buffar lite, ungefär som en warlock fast utan den direkta skadan. Det skulle vara den mest DPS-inriktade varianten och det man oftast skulle köra på egen hand. Sin datorstyrda livvakt skulle man få rekrytera: det vore heller inte otänkbart att även andra klasser kunde göra detta men då till högre pris och mer färre funktioner. Nästa specialisering, Improvement, skulle vara helt baserad på tunga buffs och en liten andel helning och därmed vara en värdefull del av en grupp trots att man tappar en DPS-användare. En bra Merchant skulle kunna göra övriga spelare så mycket bättre att det kompenserar bortfallet. Slutligen skulle det finnas en, Quackery, som är helt fokuserad på helning, kanske främst genom att använda mediciner och sånt eftersom det känns ologiskt att en handlare avfyrar helningsstrålar.

Ju mer jag funderar på det desto mer rimligt känns det. Nu är bara frågan om Blizzard tänker likadant. I så fall vet ni var ni hörde det först!

En tanke kring ”Jag avslöjar (kanske) nästa World of Warcraft-expansion

  1. Yonobi

    Intressant teori. Ska snart börja spela WoW på riktigt, och ska självfallet läsa din blogg i massor. =)

Lämna ett svar