Soul Calibur: Lost Swords är F2P-action

Det verkar som att Soul Calibur: Lost Swords blir ett Free-to-Play-spel, vilket är ungefär så dåliga nyheter som det kan bli. Men samtidigt sägs det att det ska vara enbart för en ensam spelare och då vet jag inte alls längre. Är det här ett actionspel som det där hemska Siegfried-spelet på Wii? Men hur kan det då vara F2P? Och om det inte är ett flerspelarspel kan det väl knappast vara ett fightingspel?

Det som gör mig besviken och dessutom minst sagt skeptisk är det faktum att Jojo’s Bizarre Adventure: All-Star Battle nu är släppt i Japan… och tydligen är det ett fullprisspel med F2P-inslag. Jepp, sämsta tänkbara kombination. Du har köpt ett spel för 600 kronor men för att spela igenom storyläget (och låsa upp grejs) måste du använda upp en valuta, som du sedan kan återställa genom att köpa paket på Playstation Store. Eller vänta en stund. Vi känner igen konceptet, men då brukar det vara i gratisspel på Iphone. Inte i en fullfjädrad spelrelease.

Eftersom Tekken Revolution följer ett liknande mönster är det inte alls osannolikt att Lost Swords är upplagt på samma sätt… och då blir jag rätt förbannad på Namco-Bandai. De har varit överlägset girigast när det gäller DLC hela generationen, men det här är liksom ännu ett steg värre.

Och precis när jag skriver det här kommer den första bilden och info. Lost Swords kommer enbart till Playstation 3 och beskrivs som ett actionspel. Det verkar alltså bli som Soul Calibur Legends trots allt. Och jag som ville ha en expansion till femman… men å andra sidan kan jag glatt ignorera hela F2P-spektaklet då.

sc_lostswords

En tanke kring ”Soul Calibur: Lost Swords är F2P-action

  1. Erik Malm

    Jag vill nog invända att vi åtminstone hittills sett gnidigare företag än Namco:

    TTT2 hade vad jag minns bara gratis DLC (nio DLC-karaktärer, utöver de konsolexklusiva Alex, P.Jack, Forest Law, Tiger Jackson, Ancient Ogre samt Combot!), medan SCV begränsade sig till Dampierre och ett antal (visserligen dyra) uppsättningar customization items.

    SFxT, å andra sidan, tog $20 för ”extrakaraktärerna” (som redan låg på skivan, men tog flera månader att nå PS Store och alla icke-hackers), och vad jag sammanlagt betalat för SFxT-/(U)MvC3-/SFIV-kostymer och färger vill jag knappt tänka på.

    NetherRealm och Injustice gör skäl för båda namnen med osannolika mängder extrakostymer (för somliga karaktärer – Batman har typ tio, Black Adam en), varav vissa kräver nedladdning av appar och annat fanstyg. Att sedan förväntas lägga ut modiga 45 kronor (en tiondel av själva spelets nypris) för en enda oinspirerad karaktär – i ett B-spel – är närmast en förolämpning.

    Men ja, JoJo-systemet gör allt fel. Efter att ha betalat drygt sexhundra för en medioker fanservice-titel (som åtminstone i Japan tydligen sålt över förväntan) finns det saker jag hellre skulle göra än att betala för *och* spela fram inte bara färger utan *taunts* (vilka i JoJo utgör mycket av helhetsupplevelsen). Exempelvis zappa blodsugarna på Namco-Bandai med en Hamon Overdrive….

Lämna ett svar