Äntligen, äntligen. Efter massvis av experimenterande och varianter som inte har fungerat verkar det, ta i trä, som att jag har lyckats få till en fungerande stege i Dreams. Och det var banne mig inte enkelt, kan jag berätta.
Logiken är i grunden så här: om man står i närheten av en stege och trycker uppåt, så tar man tag i stegen, vilket i praktiken innebär att jag sätter ”IsClimbing” till 1. Då placeras figuren vänd mot den, och en massa andra saker behöver hända. Gravitationen måste sättas ur spel, handkontrollen måste inaktiveras så man inte bara rör sig vidare åt sidorna, spelfiguren måste låsas mot stegen horisontellt så man inte svävar vid sidan, och så måste alla rörelser stoppas. Allt detta sker med en kontinuerlig tidslinje som rullar på så länge ”IsClimbing” är på.
Nästa del är att kunna röra sig uppåt eller neråt. Eftersom jag just stängde av handkontrollen behöver jag en separat kopia som bara har de funktioner jag vill ha. Därifrån tar jag uppåt- och neråtriktningarna på styrspaken. Om dessa aktiveras, så spelas respektive tidslinje som spelar en klättringsanimation och rör spelfiguren uppåt respektive neråt.
Men givetvis vill jag kunna sluta klättra. Därför finns en sensor under fötterna på spelfiguren. Om denna sensor rör plattformen ovanför stegen, som är döpt till Laddertop, så sätts ”IsClimbing” till 0 och alla klätterfunktioner stryps. Om sensorn däremot rör plattformen under stegen, OCH man trycker neråt, så stängs klättringen av på samma sätt. Rent teoretiskt skulle jag även kunna avbryta klättringen om jag trycker på hoppknappen, jag ska fundera på hur jag vill ha det.
Resultatet är i alla fall ganska bra just nu, så jag ska inte peta så mycket. Jag behöver justera viloposen på stegen så att figuren inte bara ”står” i luften, och så ska man inte kunna nå den så långt bort. Men jag är nöjd så långt. Eftersom allt sker med sensorer behövs bara rätt namngivna och taggade delar att klättra på, så stegarna kan placeras lite hur som helst. En annan stege jag hittade i Dreamiverse var hårdkodad till att flytta spelfiguren till precis den och spela en animation som precis klättrade upp. Min är mycket bättre! Nu behövs bara en liten attack så är den grundläggande mekaniken klar. Tanken är också att jag ska göra den här figuren remixbar så att andra kan återanvända delarna, innan jag börjar specialisera den för mitt egna spel.
En cool detalj vore ifall figuren tiltade huvudet olika, beroende på om man klättrar uppåt eller neråt. Alltså, blickar uppåt när man klättrar upp samt tittar nedåt när man klättrar ner. Onödigt detaljerat måhända, men det vore väldigt fränt.