Sunsoft är en sån där märklig utgivare som lyste starkt under några år men sedan försvann spårlöst. En av deras egenheter är att de släppte NES-spel väldigt sent i konsolens livstid, vilket visserligen lät dem pusha den extremt långt men också gjorde att många av deras spel försvann i 16-bitarshypen och idag är ohyggligt eftertraktade samlarobjekt.
Ett av de spelen är Mr Gimmick, ett spel som påminner rätt mycket om Kirby både till stilen och spelkänslan. Det släpptes enbart i Japan, förutom att Bergsala pushade för att ta in det till Skandinavien. Det visade sig bli den enda västerländska releasen, och det här spelet är ohygglodyrt numera. Men det är faktiskt värt en del hype, om än inte de över 21 000 kronorna (!) du får punga ut med om du vill köpa det på Tradera idag komplett. Musiken är fantastisk, som oftast med Sunsoft, och spelkänslan är utmärkt. Det är dock klassiskt NES-toksvårt. Mr Gimmicks grundläggande spelmekanik är att ta fram och kasta en stjärna, men dels tar den tid att få fram och dels studsar den på ett väldigt märkligt sätt. Är du tillräckligt snabb kan du däremot hoppa på stjärnan och ta dig till dolda skatter. Jag spelade originalet en gång hos en samlare och köpte den hemska Playstation-konverteringen från Japan på PS3. Vill du spela det idag så är det här ett betydligt bättre sätt och snäppet billigare än NES-utgåvan. Observera dock att knapparna är väldigt bakvänt placerade vilket gör det onödigt krångligt, och det här är ett spel som fungerade bäst på en CRT-TV helt utan lagg. 3/5
Blaster Master är troligen Sunsofts mest berömda klassiker, och med all rätt. Upplägget där du styr både en cool terrängfarkost och en liten hjälte var väldigt fräscht, och spelkänslan är fortfarande bra än idag. Bristerna ligger i att det är rätt kryptiskt och svårt att hitta rätt i de enorma miljöerna, och en del ålderdomliga besvärligheter som gör det aningen frustrerande. Men det har åldrats med stor värdighet. 3/5
Blaster Master Boy är däremot dynga. Undvik. Det är egentligen inte ens ett Blaster Master-spel, utan en Game Boy-spinoff på Robo Warrior som efter en del märkliga licensvändningar bytte namn till detta för att fånga hypen efter NES-spelet. 1/5
Aero the Acro-Bat var Sunsofts försök att skapa nästa Sonic, och precis som alla andra extrema djurhjältar från 90-talet är han helt bortglömd idag. Det här är ett typiskt menlöst samlarplattformsspel med röriga banor och trist spelkänsla. Det är sorgligt att en så fenomenal NES-utvecklare helt missade 16-bitarseran. 1/5
Journey to Silius skulle ursprungligen bli ett Terminator-spel men fick inte licensen. Så det blev ett godtyckligt apokalyptiskt actionspel där man slåss mot generiska robotar. Spelkänslan är okej men det hamnar i en drös av liknande NES-spel som Power Blade, Shatterhand, Werewolf, Kabuki Quantum Fighter, Blue Shadow, och många fler. Det saknar finess för att verkligen stå ut i mängden, och är egentligen bara minnesvärt för sin musik. Tryck på B-knappen 33 gånger på titelskärmen och sedan Start för att komma åt musikspelaren, så har du upplevt Journey to Silius tillräckligt. 2/5
Arabian är det sista spelet i samlingen och av en helt annan typ. Det är ett urgammalt arkadspel som påminner en del om Popeye i sitt upplägg. Det fungerar väl rent teoretiskt men är extremt menlöst. 1/5
Sunsofts första samling är ojämn, men två riktiga NES-klassiker gör den värd att leta rätt på. Mr Gimmick och Blaster Master finns tillgängliga här och där i diverse utgåvor så de är inte riktigt rariteter längre, men de passar bra på det här formatet.