Spelbranschen bygger broar

Det är så inkört och uttjatat med formatkrig och tävlande i den här branschen att det är uppfriskande när det faktiskt sägs snälla saker och när spelvärlden byggs samman snarare än att splittras upp.

Nu efter att PlaystationVR utannonserat sitt pris gick Palmer Luckey, VD:n för Oculus, ut och berömde priset som mycket rimligt. Han berörde kort att man siktar på lite olika marknader och prisklasser. Shuhei Yoshida för Sony kommenterade att alla företagen ”sitter i samma båt” och att det som är bra för VR-tekniken är bra för alla. Han poängterade också att det är smidigt att konvertera spel mellan PC och PS4 för att nå alla formaten. Och jag instämmer – för att VR inte ska bli en tillfällig fluga måste det finns utvecklingresurser. Visst kommer Sony att hålla vissa titlar exklusiva (om de är utvecklade internt, till exempel), men vi lär knappast få se någon antireklam som på den gamla SNES/Megadrive-tiden mellan de här bolagen.

Sen meddelade Microsoft att man slopar sin instängda policy för multiplattformsonlinespel. Man har ju tidigare kunnat spela Xbox 360 mot PC i vissa spel (Shadowrun, till exempel), men det har varit undantagsfall. Sony har tillåtit det mesta men med både Microsoft och Nintendo på egna håll har det i praktiken bara varit mot PC där också (som i Rocket League, Street Fighter V eller Portal 2 – i Final Fantasy XI kunde PS2-spelare specifikt bara spela mot PC, inte Xbox 360). Men nu öppnar Microsoft för PC-spel i allmänhet (inte bara den egna plattformen) och ”andra konsoler”, medan Sony svarar lite försiktigt att man är öppen för möjligheten. Först ut blir Rocket League som nu fungerar mellan Xbox One och PC, dock inte hela vägen till PS4. Det återstår att se hur det kommer att lösas. Men på det stora hela är det ju enbart positivt att få ett större utbud av motspelare i onlinespel. Man slipper situationer som där Mortal Kombat X överges på PC eller där spel i allmänhet läggs ner på grund av bristande intresse. Om nu inte konsolkrigen tar fart på riktigt när man faktiskt möts ”öga mot öga”.

Oavsett vilket så är det här inget nytt. Redan det urgamla Stunt Car Racer gick att spela mellan Amiga 500 och Atari ST med en nollmodemkabel redan 1989.

Lämna ett svar