Kategoriarkiv: Prylar

Review of Revoltech Donatello

Cowabunga! Err, do they really say that still? I used to be a huge fan of Teenage Mutant Ninja Turtles, like everyone else around 1990, but I never really got back to them in their later incarnations. I did note that they have had a bunch of really cool figures, but I wasn’t quite interested enough to make an order. When I stumbled on the entire set in a collectible shop though, I had to buy Donatello as he was my definite favourite. It’s actually quite possible that he influenced me to start practising jodo. ... Läs hela texten

Lego Ninjago City (70620)

Det känns som att det bara var igår som Lego släppte The Lego Batman Movie, som byggde på samma koncept som den fantastiska The Lego Movie, fast fokuserat på Batman och hans skurkgalleri. Därför är det lite märkligt att ännu en storfilm enligt samma mönster snart släpps: The Lego Ninjago Movie. Men det innebär i alla fall en serie extremt spektakulära byggset och inget är mer spektakulärt än Ninjago City.

Till den första filmen kom Sea Cow, ett gigantiskt och oproportioneligt piratskepp med tusentals delar. Det måste förstås överträffas, så till den här filmen får vi Ninjago City, ett superdetaljerat och superstort bygge som visar upp den märkliga Ninjago-världen där klassiska (och stereotypa) Asien-teman blandas med robotar och svävare. Resultatet blir ganska cyberpunkigt och det är faktiskt den övergripande känslan av det här setet. Och cyberpunk är något som aldrig egentligen har funnits i Lego, så det är en välkommen nyhet. ... Läs hela texten

De tio största Lego-seten

Toys R Us hade en rea på ett lite oväntat set. Tower Bridge har funnits sedan 2010 men har överlevt år efter år och till och med fått sig en uppdatering. Det var halva priset på ett redan nedsatt pris och Tower Bridge är en fantastisk källa till beiga bitar, så jag slog till och släpade hem lådan med 4295 bitar för bara dryga tusenlappen. Kanske är det ett tecken på att mitt Lego-beroende börjar gå överstyr när jag tyckte att lådan var oväntat liten, eller kanske är det ett tecken på att Lego pressar gränserna för vad marknaden orkar med. ... Läs hela texten

The Ultimate Retro Collection

Tidningen Retro Gamer sysslar ju vanligtvis med spel, men det finns förstås en massa uppdämda retrokänslor av annan sort där också. Därför har de satt ihop The Ultimate Retro Collection, ett bookazine som är en tjockare tidning och säljs på Pressbyrån. Jag drabbades av akut nostalgichock när jag läste igenom den, så jag tänkte dela med mig av innehållet och se om någon prickade in fler gamla favoriter än jag.

1) Star Wars. Förstås. Redan som fyraåring var jag ”så kär i Stjärnornas Krig” och hade Kenner-figurerna och hade på något vis lyckats se filmerna, eller åtminstone lyssnat på ljudböckerna. R2-D2 är för alltid favoriten. ... Läs hela texten

Grym prylbutik i Amsterdam

Om du råkar ha vägarna förbi Nederländernas huvudstad kan jag varmt rekommendera ett besök på A Space Oddity, en liten butik strax väster om centrum. Jag hade först trott att de bara hade filmmemorabilia, men det fanns massvis mer. Förstås Star Wars, DC och Marvel i massor men också World of Nintendo-figurer, Figma/Figuarts av Link och Mario, tonvis med Pokemon, en hel del Transformers (både Masterpiece och lösa G1), Gundam, Naruto, Ghostbusters, Gremlins, nån Kotobukiya Bishoujo, en massa superretro som Brave Starr och He-Man, och mycket mer. Helt oplanerat blev det ett gäng inköp och det hade kunnat bli några fler.  ... Läs hela texten

Beachcomber på gång

Haha, Hasbro börjar vara rätt förutsägbara nu. Jag skrev ju precis att jag bara saknade en ny Beachcomber. På SDCC visades en upp, i rätt skala. Så då är det bara att invänta den.

Samtidigt visades också inte helt lyckade Starscream, Jazz och Rodimus Prime. Det är dags för nyversioner av dem, men jag föredrar de äldre. Fast radarparet Darkwing och Dreadwind får nya figurer och kan dessutom kombineras. Äntligen kan jag ersätta dem jag målade själv. 

Lobo blir Lego

Lego har ju generellt en ganska strikt barnvänlig policy. Det händer väl ibland att de ger sig på en mer barnförbjuden karaktär som Deadpool, men den gången var det tillsammans med mer neutrala Magneto och Wolverine (om man bortser från att Wolverines serier ibland också är tokvåldsamma).

Jag hade däremot aldrig väntat mig att de skulle göra Lobo. Den sista fraggande czarniern kallas så eftersom han dödade hela sin ras, och hans serier fortsatte på ungefär samma spår. Nu är det väl som allt annat att det mest är komiskt i efterhand, oavsett hur hårt det var en gång i tiden, men steget från att mörda folk med kedjeblad till att bli en gullig Lego-figur är ändå rätt stort. ... Läs hela texten

Grejen med Seaspray

Nyligen anlände en pytteliten Transformer, raka vägen från Kina i en liten låda. Det var den senaste utgåvan av Seaspray, en liten vitgulblå svävare som aldrig egentligen haft någon större roll någonstans. Jag köpte honom för att han tillhör ett gäng som fanns med i min första Transformers-serie. Tillsammans med de rejälare Blaster (kassettdäck) och Perceptor (mikroskop) var det ett gäng minifordon som allihop blev pyttesmå robotar: Powerglide, Cosmos, Beachcomber, Warpath och Seaspray. ... Läs hela texten

Och Årets Mest Oväntade Figur går till…

Ni vet att det släpps en himla massa samlarfigurer i skala 1/6? Det brukar handla om filmfigurer mestadels, Star Wars, eller sjuttio varianter av Iron Man. Men det finns också en del mer oväntade figurer som en uppsättning från Romance of the Three Kingdoms, vilket dock kanske inte är så oväntat då figurerna ofta är tillverkade i Kina.

Dåså. Förklara varför det finns en actionfigur av Vincent Van Gogh. Och inte vilken figur som helst. Vi snackar superdetaljerad och utrustad med komplett reseateljé, till ett pris av cirka 15000 kronor. Hade någon väntat sig det? Nej, exakt. ... Läs hela texten

Ännu mer gigantiskt Lego

Hösten blir (återigen) svindyr för Lego-samlare. Det ryktas fortfarande om en Millennium Falcon för 8000 kronor (!), men innan dess kommer The Ninjago Movie och den kommer förstås att åtföljas av en lång rad set. Det mesta är samma gamla från serien: drakar och mechs, typ. Men det kommer också ett gigantiskt skepp, byggt från grunden utan stora bottenplattor. Redan där snackar vi ungefär 1600 kronor. Men nu tar de också i från tårna och bygger ett helt kvarter i Lego, med 4867 bitar, vilket gör det till ett av de fem största Lego-seten någonsin! Priset ska dock bli lite mer humant, relativt sett: runt 3000 kronor. ... Läs hela texten