De förlorade Street Fighter-kämparna

Jag såg en inofficiell omröstning om vilka figurer vi vill se i Street Fighter V. Alternativen var många, inklusive några som nästan garanterat inte har en chans. Jag pratar förstås om gänget från Street Fighter EX, som Capcom skapade tillsammans med Arika.

Det är lite märkligt faktiskt, för egentligen är det precis samma situation som med Street Fighter IV. Då var det Arika, sen var det Dimps, men i båda fallen stod Capcom för design och planering och motparten för själva utvecklingen. Men ändå verkar ägarskapet vara betydligt mer komplicerat, och EX-figurerna syns sällan eller aldrig till i officiella sammanhang.

EX-spelen, åtminstone det första, har också ett oförtjänt dåligt rykte. Visst, det var i efterhand fult som stryk, men EX Plus Alpha hade sina kvaliteter. Musiken var makalös, och trots att tempot var PAL-segt så var det riktigt bra spelkänsla. Dessutom vågade Arika experimentera en del, som påfundet att Tatsumaki Senpuu Kyaku skulle göras som tre separata rörelser istället för att man får hela på en gång. Tummen grät blod (bokstavligen – träningsläget i EX är det enda spel som någonsin fått mig att nöta sönder tummarna) men det var kul.

Men framför allt hade det riktigt bra karaktärer. Det här var under den eran då nästan allt Capcom rörde vid blev fightingguld. EX Plus Alpha bjöd på tio helt nya karaktärer och nästan alla var höjdare.

* Pullum Purna var en vagt Tusen och en Natt-inspirerad dansös med graciösa sparkar och volter, och en riktigt charmig personlighet.
* Darun Mister var en tung brottare med originella rörelser. Han har väl delvis konceptmässigt ersatts av Hakan, men jag skulle gärna göra lite mer Indra Bashi på folk.
* Allen Snider tillhör de svagare men var en okej variant på Ryu/Ken, med den tunga Justice Fist som största skillnad.
* Kairi var en lite tristare klon av Ryu/Ken, som också hade lite egna varianter. Påminde lite om Guy, vill jag minnas.
* Blair Dame körde på lönnmördare i trikåer-spåret som påbörjades av Cammy, Sarah och Nina, och gjorde det rätt väl. Särskilt hennes glidsparkar och nedtagningar var rätt kul.
* Hokuto var en av favoriterna, i sin kyudo-inspirerade traditionella dräkt och med effektiva kontringar. Jag gillar alltid varianter på temat (Kasumi Todoh, Aoi, Kokoro, Asuka) och Street Fighter skulle verkligen behöva fler renodlade kobudokas.
* Garuda var slutbossen och hade fullständigt orealistiska jättespikar som stack ut överallt, men som design var han en sorts blandning mellan Bishamon och Zero, och rätt tuff.
* Doctrine Dark var väl aningen Mortal Kombat-influerad men hade en udda stil som kretsade kring knivar, landminor och elektriska vajrar.
* Skullomania tyckte jag inte riktigt om men i efterhand går det i alla fall att uppskatta att allt flams koncentrerades till honom. Och han är onekligen originell.
* Cracker Jack påminde lite om Balrog men var mer varierad, med ett slagträ som han drog fram ur bakfickan.

Uppföljarna tillförde ett par figurer som jag aldrig riktigt gillade, och sen självdog serien efter det usla Street Fighter EX 3. Arika plockade ut Allen och Blair till sitt egna Fighting Layer, och jag vill minnas att de även sysslade med Fighter Maker. Men resultatet blev att en massa grymma karaktärer blev kvar i limbo. Kan de någonsin återupplivas? Det är osannolikt, eftersom Capcom redan har ett jättegalleri med fanfavoriter som skriker på uppmärksamhet. Men jag kan konstatera att jag skulle bli betydligt mer intresserad om de stoppade in Hokuto, Pullum eller Darun istället för ytterligare ett tiotal gamla överanvända bekanta från Street Fighter IV…

streetfighter_ex

En tanke kring ”De förlorade Street Fighter-kämparna

  1. Erik Malm

    SFEX3 ses vad jag vet som seriens formtopp, men det var inte särskilt mycket snyggare än EX2, och kunde knappast konkurrera med killer app:en TTT.

    De flesta EX-karaktärer är spelmässigt endera för lika befintliga SF-veteraner (Jack-Boxer, Pullum-Cammy, Allen/Kairi-shotos) eller för ”icke-Street Fighter” (läs: originella/intressanta) (Doctrine Dark, Area, Blair/Sharon) för att Capcom skall orka/våga ta sig an dem.

    …vilket är nedslående, då jag gärna skulle se Darun vs. Dhalsim, Sharon vs. Decapre och framför allt Doctrine Dark vs. Rolento.

    För övrigt drömde jag just att det fanns sådana där leksaksbilar/flygplan som man drar baklänges och sedan släpper så att de åker framåt och stegrar sig… i form av Millia och Zato, som då utförde Winger (Millias ”flyga upp med vingar av hår och störtbomba”-attack) och Executor (Zato blir ett svärd och flyger framåt). Om man ställde dem på kanterna av en (enorm) u-ramp och skickade dem mot varandra kunde man se vem som ”vann” (dvs slog omkull den andra). Patentverket nästa.

Lämna ett svar