EA dödar Visceral

Ännu en utvecklarstudio har fallit offer för EA. Den här gången är det Visceral Games som får stänga. De låg tidigare bakom bland annat Lord of the Rings: The Third Age, The Simpsons Game och på senare år Dante´s Inferno och Dead Space-serien. Sedan några år tillbaka höll de på med ett storybaserat Star Wars-spel skrivet av Amy Hennig (tidigare Uncharted). Men nu är det alltså slut med det och EA plockar sönder bitarna för att göra något annat.

Patrick Söderlund förklarar det så här: ”Our Visceral studio has been developing an action-adventure title set in the Star Wars universe. In its current form, it was shaping up to be a story-based, linear adventure game. Throughout the development process, we have been testing the game concept with players, listening to the feedback about what and how they want to play, and closely tracking fundamental shifts in the marketplace. It has become clear that to deliver an experience that players will want to come back to and enjoy for a long time to come, we needed to pivot the design.”

Jag kanske är aningen cynisk men jag har svårt att tolka det som något annat än ”vi har märkt att kidsen köper en jävla massa lootboxar och vi hade ingen plats för såna i ett solospel, så vi lade ner det”. Vad annars kan ”fundamental shifts in the marketplace” betyda än ”whooohooo, det är vilda västern, se till att skinna så mycket folk som möjligt innan lagstiftningen kommer ikapp”?

Visceral sällar sig alltså till Maxis, Bullfrog, Pandemic, Westwood och Mythic i gropen bakom EA:s hus.

Lämna ett svar