Kategoriarkiv: Prylar

Dags för Darkwing

Den andra delen av den deprimerade duon har anlänt. Darkwing kallas visserligen Blackwing nu, vilket är ovanligt då Hasbro har fixat originalnamnen på flera figurer som tidigare tappat sina varumärken. Men i övrigt är det här en extremt välgjord variant av gamle Darkwing, som var en av mina första Transformers. Då var han en stor, påkostad figur med en specialfiness i form av en motor som förvandlades till en liten medhjälpare. Den finessen uteblev här, men därmed inte sagt att det är en enkel figur. ... Läs hela texten

Modellfigurer: Figuarts Body-kun och Figma Archetype She

Förutom en lång rad licensierade figurer från bokstavligen allt möjligt (inklusive klassiska statyer) har både Good Smile Company (Figma) och Bandai (S.H.Figuarts) släppt flera varianter av enkla, enfärgade modeller. Figmas heter Archetype He respektive Archetype She, medan Figuarts heter Body-kun eller Body-chan. Det de har gemensamt är extremt poserbara kroppar utan hår eller kläder som kommer i vägen. Jag har haft min Archetype She ett tag och haft god användning av den som modell för att hitta bra poser, och det är också ett av huvudsyftena med de här figurerna. Body-kun är mer uttalat så – både förpackningen och instruktionerna visar hur man kan använda den som utgångspunkt för tecknande, antingen genom att rita av på fri hand eller genom att fotografera och använda som grund. ... Läs hela texten

Gör dig själv i Lego: Go Brick Me

Lego har sedan en tid tillbaka kört på sitt Brickheadz-koncept, som blandar Funko Pop med möjligheten att bygga på egen hand. Men hittills har det varit enbart färdiga, licensierade figurer från Star Wars, Marvel, DC och så vidare, med några mer oväntade varianter nu som Jurassic World och Back to the Future. Att försöka ge sig på Funko som har gjort tusentals såna här är nog ganska dödfött. Men Go Brick Me är ett roligt litet paket som är något som enbart Lego kan åstadkomma. ... Läs hela texten

Power of the Primes på Toys R Us

Glad överraskning! Toys R Us har börjat ta in Power of the Primes, den senaste serien Transformers. Och till skillnad från de sanslösa priserna för Combiner Wars för några år sedan är priserna fullt resonabla! Då kostade en deluxe-figur 449 kronor, nu är det 249 kronor. Om jag ser rätt så kommer även voyagers att kosta 299 kronor vilket i så fall är ohyggligt billigt. Legends-figurer kostar 169 kronor.

Man verkar också ta in de första två omgångarna. På hemsidan syns till exempel Slash, Beachcomber, Windcharger och Shrapnel, men idag hittade jag Battleslash, Roadtrap och Tailgate som tillhör den andra omgången. De ska även ha både första och andra deluxe-omgången, alltså en rad utmärkta figurer: Slag, Swoop, Sludge och Snarl, Moonracer, Jazz, Darkwing och Dreadwind och slutligen Rippersnapper. Nu finns Starscream och Grimlock som voyagers, men snart kommer i så fall också Hun-Grrr och Elita-One. Och dessutom de Pretender-inspirerade prime masters för 80 kronor styck. ... Läs hela texten

Legos berg-och-dal-bana avslöjad

Sådär, nu är den uppvisad på riktigt. Setet som enkelt nog heter Roller Coaster kommer att innehålla över 4000 delar och släpps för 3499 kronor. Resultatet av gissningsvis tio timmars byggande är en gigantisk pjäs, över 80 centimeter bred (ej Billy-kompatibel alltså) och över 50 centimeter hög. Precis som tidigare nöjesfältset går den att motorisera, men annars vevar du själv för att dra iväg vagnarna och sedan lyfta dem uppför den stora backen. Därefter sköter gravitationen resten. ... Läs hela texten

Hnnnng, detta nöjesfälts-Lego

Jag köpte Legos pariserhjul för tre år sedan, en gigantisk pjäs som fick stå framme ett bra tag tills jag helt enkelt behövde platsen till annat. Nu är den delvis nermonterad, i hopp om att en vacker dag få en ny chans i ett dedikerat nöjesfält någonstans. Sen förra året släpptes en karusell, som var magnifik och som faktiskt fortfarande står uppställd, eftersom den är aningen mer kompakt och ännu svårare att montera isär.

Nu har det läckt ut bilder på Legos nästa projekt i den här löst sammanhållna serien och … ack, vad kan jag göra? Nästa set i serien blir en berg-och-dalbana och att döma av den läckta bilden är det gigantiskt. Nu handlar det förstås om stolpar och räls så den faktiska volymen är inte så enorm och priset behöver inte vara ohyggligt utan bara sanslöst. Men det kommer både att svida i plånboken och i hjärtat när jag måste prioritera bort något annat för att det hela ska få plats. Fast … behöver jag egentligen hela mitt köksbord att äta på? ... Läs hela texten

Transformers: The IDW Collection Phase Two #7

Den förra delen av IDW:s gigantiska Transformers-samlingar innehöll mestadels Dark Cybertron, den historia som smetade ihop de två parallella historierna Robots in Disguise och More Than Meets the Eye. Här skiljs de åt igen, men inte utan en rätt rejäl tillbakablick som etablerar den nya situationen. Och det är både en av de mest sanslösa och samtidigt rimliga händelserna i Transformers historia och fullständigt essentiellt för More Than Meets the Eye, så jag väntar med att diskutera det för att ge dig en chans att backa ut. Okej? ... Läs hela texten

Lego Space Police SP-Striker (6781)

Dags att kika närmare på en riktig raritet! Mitt i vårens sedvanliga explosion av nysläpp från Lego tyckte jag att det var dags att unna sig en klassiker som jag missade när det begav sig. Space Police var ett av Legos första specifika rymdteman. Med dagens mått var det en kortfattad historia: det omfattade sex stycken olika set som släpptes 1989. Men det var precis i den åldern då jag lusläste reklamfoldrarna och suktade efter det mesta (som om jag någonsin har slutat). Space Police hade ett väldigt karakteristiskt utseende med blått, svart och detaljer i genomskinligt rött. ... Läs hela texten

Sanslöst dyr Alucard beställd

Jag har lyckats ducka för First4Figures hittills. Deras grej är att designa ohyggligt detaljerade och ohyggligt dyra figurer. Bland annat gjorde de för länge sedan en Samus från Metroid Prime och hennes skepp. Det finns figurer från Dark Souls inklusive Ornstein. De har också gjort Dracula från Lords of Shadow, som var lätt att ignorera. Även Simon Belmont, som alltid sett korkad ut i sin Conan-stil.

Men inte Adrian Fahrenheit Tepes. Om någon vill veta hur man får mig att spendera runt 5000 kronor för en spelstaty, så här går det till. ... Läs hela texten

Predaking är på gång!

transformers_predaking

Den nya Predaking har visats upp, den första riktiga nyversionen av det här gänget sedan 1987. Och det är fem stycken större figurer som kopplar ihop sig, istället för en stor och fyra små. Det innebär att Predaking är lika mycket större än andra combiners som originalet var större än sin tids motsvarigheter. Så stor faktiskt att jag inte tror att han ryms i min hylla. Tittar man på de individuella delarna ser de också tämligen kantiga ut, men jag förmodar att det är för att kunna vara stabila nog i kombinerat skick. Det här monstret lär ju väga sina modiga kilon. ... Läs hela texten