Kategoriarkiv: Prylar

Slut på Transformers-filmerna

Det sägs att man bara ska säga bra saker om de döda. Michael Bays Transformers-filmer är döda. Bra.

På en investerarkonferens i samband med Toyfair 2018 meddelade Hasbro att Bumblebee-filmen (som är en prequel som utspelar sig på åttiotalet) blir den sista filmen, och att den planerade sjätte filmen alltså inte blir av. Det finns inte heller några nya filmer inplanerade förrän tidigast 2021. Gudskelov, säger jag.

Den första filmen var intressant, till och med bra. De hade en relativt tydlig design på karaktärerna och Shia var inte alltför jobbig. Därefter gick det dock bara utför. Revenge of the Fallen var en katastrof på alla plan, med allt från robottestiklar till rasistiska småbilar och en handling så lång och ologisk att karaktärerna ofta fick stanna upp för att försöka förklara vad som pågick. Dark of the Moon var måttligt bättre med en del coola scener, men Shockwave och Soundwave var helt bortkastade och den största scenen gällde en robotmask. Hela Sentinel Prime-grejen var också korkad. Sen fick vi Age of Extinction där Mark Wahlberg åtminstone var en bättre huvudperson än Shia, men det var mycket dumheter i den också och robotarna var totala nobodies som ingen brydde sig om. Och The Last Knight har jag inte ens sett eftersom konceptet var så förbannat korkat att jag får utslag. ... Läs hela texten

Lego Ship in a Bottle (21313)

Lego Ideas-projektet fortsätter att bjuda på omväxling med nästa set i ordningen: Ship in a Bottle. Det är precis vad det låter som: ett klassiskt flaskskepp. Den här konsten är väl kanske inte särskilt mycket på modet, men det har liksom en sån där gemytlig gammaldags känsla som Lego brukar gilla, så projektet godkändes och utvecklades.

Resultatet är ett oväntat komplext bygge. Först ut är själva skeppet, som kallas Leviathan utifrån den ursprungliga designen men inte direkt syftar på något specifikt skepp. Trots den ringa storleken är det ordentligt välbyggt och har många sköna detaljer, som den portugisiska flaggan efter Legos designer Tiago Catarino. ... Läs hela texten

Din alldeles egna John Lennon i plast

Jag kan inte direkt säga att det är den mest oväntade samlarfiguren i skala 1:6 eftersom Van Gogh existerar, men John Lennon är ändå relativt långt från den skara personligheter som brukar bli gestaltade i plast. Den här figuren, skapad av Molecule8, kommer att släppas i april och kostar 300 dollar. För de pengarna får du tre uppsättningar kläder och några varianter på ansikten och händer.

Nu är inte John min favorit-Beatle till att börja med och jag hade nog föredragit alla fyra (även om det är högst osannolikt att jag skulle köpa dem ändå), men för mer inbitna fans kan det kanske vara intressant. Jag undrar dock om målgruppen för Lennon och superdetaljerade samlarfigurer riktigt går ihop. Men som sagt, Van Gogh. ... Läs hela texten

Med Beachcomber är gänget komplett

Jag har dragit upp det här gänget ett antal gånger under åren allt eftersom nya figurer har släppts. Så många gånger att jag faktiskt inte ens nämnde när jag ersatte Perceptor med en nyare modell nyligen. Men nu när den siste har kommit på plats är det väl dags igen.

I den första vågen av Power of the Primes fick vi alltså äntligen en ny Beachcomber. Den här pacifistiske hippien var väl inte direkt den ideala krigaren och han har knappt dykt upp i några serier, förutom som bihang till resten av sin trupp. Han fick en hyfsad uppdatering för ett antal år sedan, men det var i den minimala Legends-klassen med en simpel förvandling (inte för att den var särskilt komplicerad till att börja med). ... Läs hela texten

Lego-Lobo är här

lego_lobo1

Jag kunde inte hålla mig utan sprang och köpte Superman & Krypto Team-Up, vars titel lite diskret försöker dölja det faktum att detta är ett set tillägnat Lobo, den mest anti anti-hjälten någonsin. Mycket riktigt är han också huvudnumret. Superman har vi fått femtiofjorton gånger förut och Krypto är mest en kitschig grej. Medföljer gör också ett pliktskyldigt sidobygge som jag inte ens orkade sätta dekaler på. Superman fastnar i kryptonit igen, att han aldrig lär sig.

... Läs hela texten

Dags för Dreadwind

Nu när Hasbro gräver djupt i karaktärsarkiven har turen kommit till Dreadwind att få en uppdatering. Han var ursprungligen en Powermaster och släpptes 1988, när Generation 1 började gå knaggligt. Han fick en hyfsad roll i serietidningen och var faktiskt en av de sista överlevande, och eftersom jag hade fått hans partner Darkwing tidigt såg jag sedermera till att skaffa även honom.

Dreadwind och Darkwing hade en extra finess förutom att vara Powermasters. De kunde även kombinera sina flygplansformer till Dreadwing, ett jätterymdskepp. Den här nya versionen behåller den funktionaliteten, men jag saknar Darkwing så det får vänta. I sin nuvarande form är Dreadwind en modifierad version av Aerialbots som släpptes i den första vågen av Combiner Wars. Eftersom jag aldrig köpte dem känns han lite nyare, men det märks att modellen är välanvänd och bitarna sitter inte ihop särskilt väl. Särskilt benen tenderar att glappa lite. ... Läs hela texten

Grimlock mosar förväntningarna

transformers_grimlock01

Jag fastnade snabbt för den nya Power of the Primes-upplagan av Transformers då man började stoppa in några extremt efterlängtade figurer. Hela Dinobot-teamet har aldrig fått en nyutgåva, varken originalfigurerna eller nya tolkningar. Grimlock har dykt upp flera gånger, men antingen ensam eller med ett urval, och alltid med rätt taffliga figurer. I den allra första Classics-serien var han snarare en uppdaterad version av Pretender Grimlock, som var en rätt usel figur.

Hur som helst, Power of the Primes är här och de första tre i laget har dykt upp. Vi börjar förstås med Grimlock, och … han är väldigt ojämn. I robotform är han en riktigt bra tolkning. Möjligen är bröstkorgen liiiite stor, men han ska vara bredaxlad. Något som däremot stör är att man använder förmonterade klistermärken för de flesta detaljerna. Den här dumheten började på större figurer redan under Titans Return men jag hade generellt låtit bli de figurerna. Här är det alltså tunna, dåligt monterade klistermärken som redan släpper i kanterna. ... Läs hela texten

Lego Downtown Diner (10260)

After ten years of modular buildings, Lego decided that it was time for a change. The plus-sized Assembly Square was the end of the old era and now Downtown Diner begins a new one. While it still follows the same basic layout, there are several changes. The most obvious one is the architectural style, which advances from the 20’s-30’s to the 50’s. Another big change is that the minifigures now have facial expressions, instead of using the classic Lego smilie. This adds a lot of character and individuality, but loses the traditional style. However, if you absolutely must have the old faces it’s not like anyone is stopping you. It also has a few studded tiles to place figures securely – previously I’ve always replaced a few to make a solid display. Other changes are more subtle, not least of all because there is a new designer in (the Lego) town. ... Läs hela texten

Nästan hela G1 på nytt

Idag upptäckte jag av en slump att det har släppts en ny version av Battletrap, ursprungligen en Transformer från 1987. Det är fascinerande eftersom praktiskt taget ingen bryr sig om Battletrap. Han är inte Optimus Prime eller Starscream eller Bumblebee, eller ens, typ, Trailbreaker. Om Battletrap var en skådis skulle han vara med i fem serier du inte har sett och gjort inhopp i ett avsnitt av Grey’s Anatomy som ”Man #2”. Ändå betraktas han alltså nu som viktig nog för att få en nytolkning. ... Läs hela texten

Transformers Masterpiece Sunstreaker

mp_sunstreaker_car

2017 var ett strålande år för Transformers med några av de bästa Masterpiece-figurerna någonsin, men innan året riktigt var slut släppte Takara-Tomy ännu ett mästerverk i form av Sunstreaker. Trots storhelger och ett ganska avsevärt geografiskt avstånd är han redan här, och jag har packat upp vad som kan vara den allra bästa Transformers någonsin. Och detta alltså samma år som vi fick Inferno och Megatron.

Sunstreaker levereras i bilform och vilken bilform! Han blir en modifierad Lamborghini Countach LP500S och just den här modifieringen var länge ett problem. Både han och brorsan Sideswipe blev Lamborghinis, men Sunstreaker hade ett gigantiskt luftintag ovanpå, en kvarleva av hans japanska Diaclone-motsvarighet. Eftersom Sideswipe släpptes för flera år sedan trodde många att Sunstreaker var omöjlig just på grund av detta licensproblem, eftersom Lamborghini förmodat inte ville licensiera en inofficiell modifiering. ... Läs hela texten