Crytek ligger rysigt till

På ytan kan det ses som att tyska Crytek är en av de stora framgångssagorna i branschen. Deras Crysis är fortfarande, sju år efter premiären, ett av de snyggaste spelen i historien. Deras CryEngine trycker ut bland det fetaste i grafikväg. De fick en jättehypad premiärtitel till Xbox One, som visserligen visade sig vara grafik och inte mycket mer.

Men det är inte så enkelt. Enligt en artikel på Kotaku och intensiva rykten de senaste dagarna har Crytek enorma problem. Medarbetare får inte betalt i tid, det är för mycket byråkrati och flera spelprojekt har lagts ner, inklusive Ryse 2. Samtidigt talas det om att ledningen förbjuder sina anställda att kommentera löneproblemen samtidigt som man lyxar till det själva. Följden är att massvis har slutat självmant eller söker sig bort.

Crytek är en av de största fristående utvecklarna, men frågan är om de är för stora. De har köpt upp studior som Black Sea och Free Radical, skapade en amerikansk studio av resterna från Vigil Games, och har öppnat studior i Istanbul, Budapest, Shanghai, Söul och Kiev. Generellt i låglöneländer, men ändå en väldig expansion som har gett företaget över 800 anställda.

Och trots att Crytek har en så utmärkt grafikteknologi har de inga riktiga mastodontsäljare. Crysis-spelen säljer hyfsat till tekniknördar men inte så många fler. Trots sin massiva storlek har de bara hunnit släppa en handfull spel sedan 2007: fyra Crysis-spel, halvfloppen Ryse, F2P-spelet Warface och två mobiltitlar. Framöver satsar de på Homefront-serien (som inte räddade THQ från undergång) samt två F2P-spel.

Det här låter inte alls som ett friskt företag. Visst har Crytek andra inkomstkällor, som sin grafikmotor och enligt uppgift en del affärskontrakt med andra företag. Men låt mig dra en parallell:

Det är 2008. På ytan kan det ses som att tyska Factor 5 är en av de stora framgångssagorna i branschen. Deras Star Wars: Rogue Squadron är fortfarande, sju år efter premiären, ett av de snyggaste spelen i historien. Deras grafikmotor trycker ut bland det fetaste i grafikväg. De fick en jättehypad premiärtitel till Playstation 3, som visserligen visade sig vara grafik och inte mycket mer. Men i slutet av året kunde de inte betala löner till sina anställda, åtminstone inte i den amerikanska delen av företaget. Det är 2009. Factor 5 lägger ner.

crysis_pc

Lämna ett svar