Dragon’s Dogmas bedrövliga bilder

Efter två dagar med Dragon’s Dogma är jag riktigt förtjust, faktiskt. Jag börjar komma upp mig i societeten och har haft ihjäl ett mindre monsterkompendium redan. Få se nu… ett gäng ogres, några cykloper, ett brunstigt troll, ungefär hundra tentakler, en stenkoloss (komplett med lysande punkter att klättra upp och slå på), en chimaera och nu senast en grip – två gånger! För första gången hade jag ihjäl den tjugo meter upp i luften utan att ha funderat på det där med fallskärm…

För att dokumentera äventyren bjuder Capcom på en inbyggd bildtagningsfunktion som dumpar bilder rätt ut på XMB:n. Det skulle kunna vara lösningen för att slippa ha maskinen uppkopplad via mitt TV-kort, men icke. Bilderna sparas nämligen dels med stora blaffiga logotyper, men också med en JPG-komprimering som är den uslaste jag har sett sedan Everybody’s Golf. Allvarligt talat. Om ett spelföretag vill att vi tar bilder för att dela med oss online, varför inte ta bilder som faktiskt visar spelet från sin bästa sida? Och inte som om det spelades via Onlive. Maskinen är ju fullt kapabel till det, jag minns så väl när testversionen av Heavy Rain lät mig dumpa superfräscha PNG-bilder.

Men men, nu vet jag det. Så fort jag har skaffat lite läckrare utrustning ska jag ut och jaga gripar igen, den här gången med TV-kortet igång. Då ni!


Till och med nerskalat syns JPG-komprimeringen of doom, se bara skuggan under vingen till exempel…

Lämna ett svar