Kära Posten!

Idag väntade jag en leverans av ett hett efterlängtat paket. Det skickades, som så många andra utländska paket som jag gärna vill ha snabbt, med företagspaket. Notera att jag inte är ett företag och därför inte är hemma om dagarna, men vill man ha paket snabbare än ”nästa sekel, någon gång” är det alltid närmast obligatoriskt att välja företagspaket ändå.

Det som sedan händer när paketet anländer i Sverige verkar vara lite godtyckligt. En del leveranser landar snällt direkt på den lokala utlämningsplatsen, som är sju minuter till fots eller två minuter med buss från där jag bor. Det är helt godtagbart. En del paket, oftast de mest intressanta, körs däremot ut. Denna service innebär alltid en försening på minst en dag, eftersom jag inte är hemma. Och inte kan det sedan levereras till utlämningsstället, nej, tydligen måste det köras tillbaka till poståkeriet, lastas om, och sedan skickas till utlämningsstället nästa dag. Ett roligare alternativ kan vara att helt enkelt köra det till Företagscenter, men nu har det närmare av dessa stängt ner så om det händer igen vill jag inte fundera på hur långt jag behöver åka.

Kontentan av detta är hur som helst att istället för att spela ett efterlängtat klassiskt spel får jag tillbringa kvällen med att titta på min nya mikrovågsugn (som skickades en dag senare med icke-express och därför kom fram idag). Jag föreslår därför följande för Posten, att införa som tjänst för sina kunder. Helt enkelt en kundprofil där man kan välja hur man vill ha paketen levererade. Om man vill ha dem lämnade direkt till utlämningsstället eller om man har en alternativ adress på dagtid. Så kan man lägga in betalfunktioner (för de hutlösa tullavgifterna som dyker upp ibland) och annat smidigt på samma ställe. Kanske något att tänka på, för även vi privatpersoner är väl fortfarande kunder?

En tanke kring ”Kära Posten!

  1. Erik Malm

    Tell me about it.

    I morse var jag som vanligt tvungen att ringa DHL vid sjutiden och lämna min portkod (inga garantier finns för att budet skall orka ringa mig och fråga efter den), stanna hemma mellan åtta och sexton (tur att man är arbetslös!) samt tillhandahålla minst en hundralapp i kontanter (faktura på eventuella tullkostnader är nämligen inte alltid ett alternativ) – eller riskera att paketet körs tillbaka till Arlanda och proceduren upprepas nästa dag.

    Detta sker varje månad (iom Arcadia) och tjänsten kostar 350+ SEK per tillfälle, så aningen mer flexibel service (som hos FedEx och vilka det nu är som skickar paket från amerikanska Amazon) efterlyses.

Lämna ett svar