Recension: Everybody’s Golf

Ny Playstation-konsol, nytt Everybody’s Golf. Det börjar bli tradition nu. Och tradition är något som utvecklarna Clap Hanz håller hårt på. Förutom högre upplösning och snyggare modeller skulle det här precis lika gärna kunna ha varit det golfspelet jag körde på min PSP för sisådär sju år sedan.

Men å andra sidan är det precis så jag vill ha det. Everybody’s Golf är vansinnigt enkelt att sätta sig in i men ohyggligt svårt att bemästra, och därför det perfekta bärbara spelet. Att ställa sig på tee och drämma iväg ett par bollar med det beprövade trepunktsslagsystemet och traggla sig fram till hålet tar bara någon minut och var och en av spelets nio- eller artonhålsrundor tar inte längre tid än en normal stadsbusstur. Och hela tiden låser man upp nya prylar att köpa för att antingen förbättra sitt spel eller göra sin figur lite snyggare. Det gör det hela än mer beroendeframkallande.

Fast skenet bedrar. Fast Everybody’s Golf är ett supersnällt spel som välkomnar dig med öppna armar börjar det snabbt kräva både det ena och andra. Från de lummiga kanadensiska skogarna går resan snart jorden runt till platser där ingen vettig människa skulle komma på att spela golf. För att inte slå bort en hel årsproduktion av golfbollar ner i Medelhavet gäller det att läsa både vindstyrka och banans lutning samtidigt som man får till de där slagen perfekt. Och när man väl har besegrat alla banorna är det bara att jobba på sina rekord genom att utnyttja en lång rad specialtekniker som kräver en omänsklig precision.

För att erbjuda ännu mer utmaning och kanske lite rättvisare motstånd har Clap Hanz lyft in onlineläget från Playstation 3-versionen, ett genomarbetat sådant som dock led av att spelet som sådant inte riktigt gjorde sig på konsol. Här kan man skapa en egen liten avatar och sedan irra runt i hemtrevliga lobbyer och chatta med andra spelare medan man väntar på nästa turnering. Systemet är upplagt så att det dyker upp turneringar varje kvart, så det finns alltid något att delta i. Även under själva turneringarna går det att chatta medan man väntar på nästa hål, och det hela är väldigt mysigt. Om man inte vill möta andra spelare direkt finns det också dagliga turneringar som helt enkelt rankar dig mot alla andra som har spelat under dagen.

Jag köpte Everybody’s Golf för nerladdning av en enkel anledning: det här är ett spel jag kommer att vilja ha tillgängligt överallt, som omväxling mellan mer linjära spel som Rayman eller Uncharted. Trots att jag egentligen inte gillar golf som sport så är det här, bokstavligen, ett golfspel för alla. Det jag saknar är möjligheten att se andra spelare slå sina slag samtidigt som en själv och så hade onlineläget gärna fått innehålla några fler spellägen, eller varför inte utnyttja Vitans mikrofon för att chatta på riktigt? Det hade också varit trevligt om spelets inbyggda bildtagningsfunktion inte tog ett färgglatt och knivskarpt spel och suddade till det med världens sämsta JPG-komprimering och förstörd ljusstyrka. Men på det hela taget är det här ett riktigt, riktigt bra spel som jag kommer att hålla på med länge.