Tio klassiska favoritkompositioner

Jag lyssnar rätt mycket på symfonimusik, men oftast i modern tappning, som i soundtracks. Men det här är ju en av världens äldsta genrer, så det finns ju onekligen en del gamla hits av gubbar som Grieg och Beethoven. Jag har en hel del favoriter, men det är ofta svårt att hålla koll på stycken med namn som ”Symfoni Nr 40 i G Moll: Allegro”. Vissa är relativt etablerade som Beethovens femma (som jag för övrigt inte är så förtjust i eftersom den är stressande), men för en icke insatt är det rena grekiskan. Så för att både göra klart för mig själv vad det är jag gillar, och för att ge er lite tips om bra musik, här är min lista över de tio bästa.

Edvard Grieg: ”Morgonstämning” och ”I Bergakungens Sal” ur Peer Gynt (1875)
Jag fuskar och inkluderar två delar ur Svit No. 1, Op. 46 här. ”Morgonstämning” är oerhört mäktig och samtidigt vacker. ”I Bergakungens Sal” är lite mer udda men jag gillar nog mest den efter att ha hört den i Frontier: Elite II.

Jules Massenet: ”Meditation” ur Thaïs (1894)
Den här melodin, ursprungligen från en fransk opera, spelas i slutet av Syrsan på Times Square, en mycket finstämd kortfilm som jag älskade som barn. ”Meditation” har därför satt sig i hjärnbarken och är en av mina allra största favoriter.

Johann Sebastian Bach: ”Air on the G String” (1717-1723)
Ett klassiskt fiolstycke som många 30-plussare säkert minns från Beppes Godnattstund.

Antonio Vivaldi: ”Vintern: Allegro non Molto” ur De Fyra Årstiderna (1725)
Jag gillar också ”Våren”, men den första delen av ”Vintern” är min överlägsna favorit av Vivaldi. Stråkarna här är fantastiska.

Johann Strauss d.y.: ”An der schönen blauen Donau” (1867)
Den här valsen blev känd i vidare kretsar i 2001: A Space Odyssey, men jag minns den mest från att den användes i samma situation i Frontier: Elite II.

Johannes Brahms: Ungerska danser nr 5: Allegro i G Moll (1869)
Tempoväxlingarna och kontrasterna gör den här melodin väldigt spännande.

Pjotr Tjajkovskij: Svansjön (1877)
Svansjön är en mycket populär opera, men som vanligt kommer min ingång via spelvärlden. Soundtracket i Loom var hämtat ur Svansjön, inklusive ledmotivet. Jag gillar också den dramatiska ”Op. 20: Scéne”.

Sir Edward Elgar: ”Land of Hope and Glory” (1901)
Mittendelen av det här stycket är känd som en av Englands mest klassiska stycken och en inofficiell nationalsång. Jag misshandlade stycket en gång i tiden när jag tränade trombon, men det har bitit sig kvar som en favorit i sammanhanget.

Bedrich Smetana: ”Má Vlast: Vltava” (1874)
Det långa stycket om floden Moldau är en av centralpunkterna i den tjeckiske kompositörens verk Mitt fädernesland (Má Vlast). På tolv minuter finns det utrymme för många variationer men det är en återkommande stråkmelodi som är allra bäst. Jag noterar också att sluttonerna påminner väldigt mycket om melodin i Uematsus ”Prelude” … jag undrar om han inspirerades av den här.

Gioacchino Rossini: ”Finale: March of the Swiss Soldiers” ur Wilhelm Tell (1829)
Den här charmiga orkestergaloppen har blivit närmast en ikon för ryttare, inte minst i Lone Ranger. Jag minns den också från Atari ST-spelet Road Runner, ett ganska kul spel baserat på seriefiguren (och betydligt bättre än det senare SNES-spelet).

Lämna ett svar