300 toppspel #17: Flower

Flower
Format Playstation 3
Utvecklare ThatGameCompany
År 2009
Genre Unik

Redan från start fångade Flower mig. Hela konceptet med att spela som vinden med en extremt enkel rörelsekontroll kändes fräscht och intressant. Jag hade väntat mig ett flummigt spelupplägg i stil med det relativt överskattade Fl0w, men jag fick en upplevelse som jag sent kommer att glömma. Från stillsamma ängar gick färden i lugn och ro över berg och dal. Att introduktionssekvenserna berättade om en jäktig, dyster stad förstod jag inte mycket av. Sen övergick dagen till skymning och sedan till natt, och helt plötsligt tog spelet en ny vändning och en tydlig berättelse tog form. Måhända var symboliken med olycksbådande, elektrifierat järnskrot aningen övertydlig men det gjorde Flower till en resa. Slutklämmen, med gudomlig musik och fantastiska vyer, fick mig att kapitulera totalt. Den närmaste jämförelsen är väl Rez, men Flower är ännu mer fokuserat och minimalistiskt. Poesi i rörelse är en överanvänd klyscha men i det här fallet stämmer det nog alldeles.

Lämna ett svar