300 toppspel #31: Unreal

Unreal
Format PC
Utvecklare Epic
År 1998
Genre Action

Många spel har erbjudit en sanslös grafikchock genom åren, men ett av de största är förstås Unreal. Då, för tretton år sedan, hade jag definitivt inte sett något liknande. Quake och The Elder Scrolls 2: Daggerfall var höjden av flådig grafik, tillsammans med andra spel som en hyfsad Pentium utan dedikerat 3D-grafikkort kunde klämma ur sig. Dreamcast var fortfarande en bit bort och varken Soul Calibur eller Metal Gear Solid 2 hade omdefinierat min syn på grafik. Så åkte jag hem till en kompis som var eld och lågor över det nya spelet som pressade deras dator till det yttersta. Vi bänkade oss framför spektaklet… och titelskärmen drog igång. Den där kameraåkningen är nog legendarisk, runt ett slott kryddat med reflektioner och ljuseffekter som jag inte trodde var möjliga. Vi satte igång själva spelet, flydde desperat genom en dramatiskt upplyst korridor från ett jättemonster och kom ut… i det fria. Storskaligheten var makalös. Efter det minns jag inte detaljer av resten av Unreal. Men de tre bitarna – titelåkningen, korridoren och så utomhusscenen – befäste Unreal i mitt spelminne för alltid.

Lämna ett svar