Final Fantasy XIV som beteendeforskning

Att spela Final Fantasy XIV går inte just nu, och har inte gått på hela helgen. Anledningen är förstås de fortsatt överbelastade servrarna. Problemet blir inte bättre av ett antal grundläggande misstag från Squares sida. Att de underskattade försäljningen är väl en sak, det är snarare uppfriskande jämfört med de typiska fantasisiffrorna som många utgivare slänger sig med. Men en funktion saknas: du kan inte bli kickad från spelet om du står inloggad men inte är aktiv (away from keyboard – AFK).

Det ger oss en fin studie i mänskligt beteende. Jag gick på en föreläsning om hur hela samhället i praktiken fungerar för att människor tror på det. Alla är relativt överens om gemensamma regler och är beredda att sätta av en del av sin inkomst för att bidra till allmänt praktiska saker som sjukvård och vägar. Så länge man tycker sig se ett resultat (trygghet och grundläggande behov tillfredställda) av det man offrar (fullständig personlig frihet) så är det värt det. För att uppmuntra till ordning finns lagar och ett ordningsväsen som ser till att detta efterlevs. Om det däremot uppstår saker som korruption eller slöseri med skattemedel så blir också folk mer benägna att själva utnyttja systemet eller fuska, eftersom man inte litar på att ens egna behov annars täcks. Det förvärras av att korruption leder till en koncentration av resurser till enskilda individer, vilket innebär att tryggheten hotas för fler. I änden av den linjen finns anarki, där alla är fria att göra som de vill men i gengäld inte får någon som helst hjälp med något de inte själva kan åstadkomma (som att bota sin cancer eller bygga en väg).

Ursprungligen gällde detta även aktier. Hela värdet i en aktie beror på en förväntning om dess kommande värde, och detta är en funktion av tusentals bidragande faktorer som analyseras i realtid av datorer som sedan fattar beslut på mikrosekunder. Där har tekniken omvandlat det hela till ett obalanserat system som är känsligt för stora svängningar, och systemen i sig gör att det inte längre är förväntningar som styr utan förväntningar om förväntningar om förväntningar, typ.

Så till Final Fantasy XIV. Där är det Square-Enix som har skapat systemet. Behovet som behöver uppfyllas är att folk ska kunna spela under den tid som de har betalat för. Så länge servrarna har tillräckligt mycket resurser för alla fungerar det. Men när det redan från början är brist på resurser (serverutrymme) så hotas spelarnas behov. För att säkerställa sina egna behov finns en enkel lösning – att ställa sig AFK medan man gör något annat. I Final Fantasy XIV finns inte ett ordningsväsen (en anti-AFK-funktion i det här fallet) och därför upplever spelarna att det inte finns några negativa konsekvenser av att bete sig så. Även här koncentreras resursen (tillgången till servrarna) till enskilda individer (de som redan är inloggade). Vilket i sin tur gör att servrarna räcker för färre aktiva spelare, eftersom omsättningen av folk som faktiskt loggar ut blir lägre. Vilket leder till korruption (ett mer själviskt beteende) när man väl själv kommer in. ”Ska jag logga ut? Nej, då kanske jag inte kan spela igen senare.”

Till råga på allt förvärras problemet av teknik, som i aktieexemplet. Det har upptäckts att man kan försöka igen att logga in från titelskärmen genom att upprepade gånger trycka på 0. Då sätter folk tredjepartsprogram eller tangentbordsmakron på att upprepade gånger trycka på 0, och så får det stå och snurra så tills man möjligen råkar komma in, några timmar senare. Det här gör att även inloggningsservrarna är överlastade och just nu går det inte ens att se vilka servrar som är tillgängliga eller inte.

Jepp, det är en katastrof av nästan samma omfattning som Sim City 5. Halvintresserade spelare kommer att skrämmas bort direkt, om de ens får möjlighet att köpa spelet (det är fortfarande stängt för försäljning digitalt). Och det är synd, för när det fungerar är det riktigt bra. Men Square måste fixa detta, snarast. Att fixa upp servrar kommer att avlasta en del, men för att göra enskilda populära servrar användbara måste de även fixa in någon sorts AFK-hantering. För annars kommer folk att hålla sig inloggade på servern och blockera alla andra. Precis som i samhällsekonomin finns det två lösningar: skapa ett överflöd av resurser eller satsa på fler poliser. Som sagt, utan ett fungerande ordningsväsen blir det anarki…

ff14_error

Lämna ett svar