Psygnosis och deras enastående spelomslag

Psygnosis var en av de allra mest framstående spelutgivarna under 16-bitarseran, särskilt om man råkade äga en Amiga. De släppte en rad spel av okända utvecklare, men var också utgivare för tre utvecklare som senare skulle bli giganter: Reflections, DMA Design och, under en kort period, Digital Illusions. Det alla deras spel från starten (Brataccas var deras första egna spel) hade gemensamt var hög teknisk standard och en klockren designkänsla. Det gällde inte minst omslagen, som inspirerades av Roger Deans skivomslag vid den tiden. Ända fram till Playstation-eran (då Psygnosis köptes av Sony) höll man en gemensam, läcker design som fick spelen att stå ut i affärshyllorna. De pianoblanka, ofta tunna omslagen krossade det mesta av konkurrensen och gav Psygnosis en egen identitet, precis som Nintendos svarta, Capcoms blå och Konamis silverfärgade gjorde.

Det ska dock påpekas att Psygnosis ofta satsade på yta framför innehåll. Paradserien Shadow of the Beast hade toksnygg grafik men halvsjaskig kontroll. Agony, det kanske mest stilrena spelet av de alla, hade episk musik och grymma bakgrunder men var extremt stelt och rättframt. Men trots det höll de en hög lägstanivå som bara kunde överträffas av de riktiga Amiga-giganterna som Bitmap Brothers eller Core Design.

Här är en samling av några av alla deras läckra omslag, inklusive några av dotterbolaget Psyclapse. De enskilt snyggaste tycker jag är The Killing Game Show, Awesome och Shadow of the Beast III. Jag diggar också retro-scifi-känslan på Stryx.

psygnosis_kollage

Lämna ett svar