Resultatet av retrorevolutionen

För åtta år sedan, innan Wii formellt visades upp, skrev jag en önskelista över vilka spel som jag såg fram emot att kunna ladda ner på det som skulle bli Virtual Console. Då var det ett unikt koncept för Nintendo, men sedermera blev samtliga format formligen dränkta i diverse retroutgåvor och nyversioner. Så jag tänkte kika på den listan och se hur det blev.

NES:
Blaster Master – Det har släppts för nerladdning till både 3DS och Wii.
Batman – Här blev det förstås ingenting. Licensspel är notoriskt svåra att släppa på nytt, särskilt nu när Batman-licensen är gigantisk för Warner Bros. Sunsoft har däremot fått ut Ufouria på Virtual Console och Mr Gimmick på PSN i Japan.
snakerattlenrollSnake Rattle’n Roll – Här var det största problemet nog att Rare numera ägs av Microsoft. Fast det hade ju kunnat släppas på Xbox Live, tycker man.
Bionic Commando – Då bortglömt. Nu har det fått en fullständig remake, en uppföljare till denna, ett helt nytt spel och ett Marvel vs Capcom 3-gästspel. Och glömts bort igen. Så tiden går. Alla spelen var dock utmärkta.
Trojan – NES-versionen saknas fortfarande men arkadspelet fanns med i Capcom Arcade Cabinet på både PS3 och 360.
Punch Out – Den här höjdaren har släppts på både Wii, 3DS och Wii U. Även Super Punch Out har fått nyrelease, för att inte tala om det nya Wii-spelet.
Castlevania III – Släppt på Wii, 3DS och Wii U.
ducktalesDuck Tales – Den här höjdaren fick en utmärkt remake som gjorde originalet rättvisa – förutom den där jävulska sista banan.
Kid Icarus – Då efterlyste jag en uppföljare. Det fick vi, plus en 3D-version till 3DS och släpp på både Wii och Wii U. Liksom Nathan Spencer fick Pit en riktig revival den förra generationen.
Rad Gravity – Det här bortglömda plattformsäventyret är tyvärr fortfarande bortglömt. Rent teoretiskt äger Activision rättigheterna och de har inte varit intresserad av sin katalog.

SNES:
supermetroidSuper Metroid – Det här mästerverket dök förstås upp tidigt på både Wii och Wii U.
Super Mario Kart – Även detta släpptes på Wii och Wii U.
Super Mario All-stars – Släppt igen, men bara på Wii.
Super Castlevania IV – Bland de första till Wii, och även till Wii U.
UN Squadron – Här är det tyvärr licensstrul, så UN Squadron lär vi aldrig få se igen.
Sunset Riders – Här var det snubblande nära eftersom Konami stöttade Microsofts Game Room, men det omryktade spelet dök aldrig upp.
Super Probotector – Vi fick Contra III till både Wii och Wii U, men jag är rädd att Probotector som koncept är förlorat för alltid.
Chrono Trigger – Det blev en ny DS-version, en Wii-utgåva, versionen för mobiler och PSone-versionen på japanska och amerikanska PSN.
Zombies Ate My Neighbours – Släppt på Wii.
Rock’n Roll Racing – Märkligt nog släppte Blizzard en demoversion via Battle.net, men det kompletta spelet saknas. En inofficiell klon, Motor Rock, släpptes 2013 men drogs tillbaka efter en vecka.

Nintendo 64:
supermario64Super Mario 64 – Släpptes på Wii men märkligt nog inte på Wii U än.
Sin & Punishment – Det släpptes på Wii, men var ett av ett gäng spel som inte fungerade på min TV. Ohyggligt irriterande. Det fick dock en Wii-uppföljare som var utmärkt men dunderfloppade.
Bangai-O – Fick både en DS-uppföljare och en HD-uppfräschning till 360.
Mischief Makers – Saknas totalt.
Lylat Wars – Släpptes på Wii och fick en 3D-version till 3DS.
Killer Instinct Gold – Det släpptes aldrig på Nintendos format (se: Snake Rattle’n Roll) men både originalet och tvåan konverterades som bonusar till nya Killer Instinct på Xbox One.
Superman – Ja, vi slapp en nyutgåva eftersom både Titus och Interplay är stendöda.
Space Station Silicon Valley – Bortglömt helt och hållet.
Wave Race – Släpptes på Wii.
Blast Corps – Alltså, vi blev av med en himla massa Rare-spel på grund av Microsoft…

Megadrive:
flashbackFlashback – Vi fick en ohygglig remake som klämde in originalet i ett ospelbart fönster. Ej optimalt.
Speedball 2 – Har släppts i en mängd versioner och halvremakes, men de flesta sabbar originalkänslan. Den borttagna 360-versionen kom närmast.
Story of Thor/Beyond Oasis – Släpptes på Wii och i en Megadrive-samling på PS3 och 360.
Alien Soldier – Släppt på Wii.
Gunstar Heroes – Ett av få spel som har släppts på både Wii, PS3 och 360 som separat release.
Contra: Hard Corps – Originalet har inte släppts igen men oväntat nog fick vi en prequel: Hard Corps: Uprising till PS3 och 360.
Castlevania Bloodlines – Har inte släppts igen.
Aladdin – Licensstrul igen, men både Duck Tales och Castle of Illusion fick ju en ny chans så man vet aldrig. Å andra sidan lades Castle of Illusion-teamet ner…
bonanzabrosBonanza Bros – Släppt på Wii. Bröderna dök även upp i Segas kartracing.
Mega Man: Wily Wars – Den här remaken fick vi inte se igen, men original-Mega Man-spelen har ju släppts i omgångar.

Turbografx-16:
castlevania_rondoofbloodCastlevania: Rondo of Blood – Det släpptes både till Wii och i en upphottad samling till PSP.
Bomberman ’93 – Det släpptes på Wii, men blev ganska överkört av den strålande Xbox Live-versionen.
Parasol Stars – Märkligt nog har det inte släppts någonstans.
Bonk’s Adventure – Släpptes på Wii.
Loom – Släpptes på Steam.
Zero Wing – Har inte dykt upp någonstans igen.
Super Real Mahjong P5 – Okej, chansen att det skulle släppas var väl minimal.
Snatcher – Har inte dykt upp igen.
Super Star Soldier – Släpptes på Wii, samt på japanska och amerikanska PSN.
Detana! Twinbee – Släpptes på Wii, PSN och via Game Room på 360.

Sammanlagt har alltså 32 av 50 spel släppts igen under de senaste åtta åren, i någon form. Det är inte illa. Men det belyser också ett problem: räknar man nuvarande generation (PS4, XO, Wii U, 3DS och Vita) så är det bara 12 spel som går att spela på ett nytt format. Så frågan är: kommer alla de här spelen att släppas ännu en gång, eller kommer föregående generation att förbli det sista stora uppsamlingsheatet för alla dessa klassiker? Och framför allt: med tanke på att praktiskt taget alla släpptes enbart för nerladdning, hur länge blir de ens tillgängliga?

Lämna ett svar