I brist på E3 skulle det här vara den stora grejen, motsvarigheten till Sonys konferens där vi får veta vad vi ska hypa upp oss över det närmaste året. Dessutom utlovades nyheter till PSVR2, och det har varit lite dåligt på den fronten, särskilt från Sony själva. Skulle det bli ett nytt Astrobot? Konverteringar av föregångaren och Wipeout? Kanske självaste Alyx?
Vad gäller PSVR2 så blev besvikelsen närmast total. Ett plus, Resident Evil 4 är spelbart helt igenom och var det närmaste man kom att utmana Meta, då den här VR-remaken är cirka 35809 gånger snyggare än den på Quest 2. Men inte utmana för mycket, för Meta släppte äntligen Beat Saber med ett låtpaket av Queen som jag förstås omedelbart laddade ner. Men annars var det plågsamt fattigt. Arizona Sunshine 2 intresserar mig föga, inte heller det godtyckliga skjutaspelet Crossfire: Sierra Squad. Möjligen kan det Returnal-doftande sci-fi-spelet Synapse bli något, men det är helt oprövat. Sen var VR-sektionen slut. Korkat nog visade de upp Bungies nya version av Marathon direkt efter och jag trodde ett ögonblick att självaste Bungie skulle göra ett VR-spel. Men ack. Det släpps fortfarande massor av bra VR-spel men det ser extremt dåligt ut för allmänheten som ännu inte är frälst när Sony inte kan engagera sig mer än så här.
Även i övrigt var Sony nästan frånvarande på sin egna konferens. Det visades massor av extremt påkostade nya spel från okända utvecklare, vilket både är positivt och negativt. Jag gillar ju inte heller när det bara är uppföljare och beprövade kort, vi fick till exempel inget Call of Duty och inte heller de gamla vanliga sportspelen från EA. Men tills någon har spelat och förklarat varför vi faktiskt ska vara hypade, så är det svårt att veta.
Det var också anmärkningsvärt många spel som påminde om något annat. Phantom Blade 0 var en ren pastisch av Sekiro/Nioh/Wo Long. Sword of the Sea, av samma designer som gjorde Abzû och Journey, såg ut som en klon av just Journey. Gris-utvecklarens nya Neva hade karaktärer nästan plagierade från Princess Mononoke (vilket i och för sig inte behöver bli negativt). Square-Enix gjorde en ren och skär kopia av Splatoon med Foamstars. Det Zelda-liknande The Plucky Squire tog hela konceptet med att röra sig mellan 2D och 3D från Link Between Worlds.
Annars var det oväntat mycket hård sci-fi med en del lovande koncept som Immortals of Aveum, Ghostrunner, The Talos Principle 2, Concord och redan nämnda Marathon och Synapse. Nu när Red Matter 2 precis har släppts på PSVR2 och ett spel baserat (!) på Foundation-böckerna är på väg verkar det vara inne med episk sci-fi, vilket jag definitivt föredrar framför zombie-shooters.
Lite andra lovande nyheter fanns det också. Metal Gear Solid 3 får en påkostad remake och de första tre spelen kommer även i en samling till moderna format. Det satiriska shoot’em up:et Helldivers får också en uppföljare. Revenant Hill är ett 2D-äventyr från samma team som Night in the Woods. Ultros verkar vara ett Metroidvania med extremt flummig grafik. Alan Wake får också en extremt oväntad uppföljare.
Den största nyheten för mig visade sig vara Dragon’s Dogma 2, som vi visste var på väg men inte hur långt borta det var. Det vet vi inte nu heller, men det såg ut att vara på god väg. I det stora hela verkar det bygga vidare på samma västerländska rollspelskoncept med ljuvliga Capcom-strider vilket låter väldigt lovande.
Men även om det alltså fanns ett gäng spel som jag kommer att hålla ögonen på framöver så var det svalt från Sony själva, som fokuserade på det märkliga Fairgame$ och en lång gameplayvisning av Spider-Man 2. Det var inte bara PSVR2 som kändes övergiven av dem, jag såg inget exklusivt storverk. Microsoft påpekade syrligt detsamma med att lista nästan alla spelen från konferensen som Xbox-spel. Kanske är det covid-effekten som slår till, för nu handlar det ju mestadels om spel som borde ha startats de senaste tre åren.
Microsofts utspel påminner dock om att vi troligen kan vänta oss en hel del nyheter för båda formaten på deras motsvarande visningar framöver, och så har vi alltid Summer Game Fest att se fram emot. Där är dock chanserna att se något på PSVR2 obefintliga, och har Sony ingen State of Play planerad för det så vet jag inte alls hur deras taktik är upplagd.